Supercar Challenge

Supercar Challenge: Onbedreigde overwinning voor Rick Abresch en Diederick Sijthoff

120505_sgt_abresch1

Rick Abresch en Diederik Sijthoff hebben hun pole position op Circuit Park Zandvoort om kunnen zetten in een klinkende overwinning. De Corvette-bestuurders moesten in de beginfase van de race nog de Praga met Danny van Dongen voor zich duldden, maar nadat de Praga met technische problemen uitviel konden Sijthoff en Abresch onbedreigd naar de overwinning rijden. Alex van ’t Hoff, die in de kwalificatie zijn Corvette nog flink beschadigde, zette dit incident in de race meteen recht. Hij eindigde op de tweede positie, voor de sterk rijdende Jan Versluis. In de GT-divisie ging de overwinning na een spannende slotfase naar Henk Thuis en Pim van Riet, met daarachter Barry Maessen op de tweede plaats en Nicky Pastorelli en Max Braams op positie drie.

Tekst: Maurice Hoogers
Foto's: Roel Louwers

De coureurs van de Supercar Challenge moesten op zaterdagmiddag lang wachten om te mogen starten aan de eerste race. Door een uitgelopen tijdschema begon deze race namelijk pas na half zes.

aa16c0c60bb668d65d825164661ca0731

Bij het begin van de race had Peter Versluis een hele goede start. Begonnen vanaf de zesde positie had de Ferrari-coureur bij de Tarzanbocht al vier posities gewonnen. Versluis kon daarna aansluiten bij Danny van Dongen, die ook een goede start had en voorbij was gegaan aan Diederick Sijthoff.

Lang kon Versluis niet genieten van die goede start, want al in de eerste ronde ging de Ferrari-coureur achterop het circuit in de rondte. Versluis kwam vast te zitten in het grind en kon een goede klassering hierna op zijn buik schrijven. Versluis was niet de enige coureur die in deze bocht in het grind terecht kwam. Ook Nol Köhler, begonnen op de derde positie en in de beginfase fel in gevecht met Franz Lamot, schoof met zijn auto de grindbak in. Voor Köhler en Van der Hoek betekende dit zelfs einde race.

120505_sgt_hoff1

Aan de kop van het veld kon Danny van Dongen daarna een kleine voorsprong opbouwen ten opzichte van achtervolger Diederick Sijthoff. Achter de twee koplopers ontstond hierna een spannend gevecht. Robert de Graaff was vanaf de vijfde startplaats opgeschoven naar de derde positie, maar hij kreeg al snel de hete adem in zijn nek van Alex van ’t Hoff en Jan Versluis. De Graaff kon zijn Viper een paar ronden goed breed maken, maar uiteindelijk moest de Viper-coureur in twee ronden tijd zowel Alex van ’t Hoff als Jan Versluis aan zich voorbij laten gaan. De Graaff werd door beide coureurs op dezelfde positie ingehaald, namelijk bij het aanremmen voor de S-bocht.

Van Dongen leek zijn eerste positie tot aan de pitstops vast te kunnen houden, maar de betrouwbaarheid van de Praga speelde Van Dongen uiteindelijk parten. In de twaalfde ronde moest Van Dongen namelijk zijn auto bij het uitkomen van de Tarzanbocht in het gras parkeren, waarna Diederick Sijthoff op de eerste positie kwam te liggen.

120505_sgt_jan_versluis1

De top vier in de race, het duo Abresch/Sijthoff, Alex van ’t Hoff, Jan Versluis en het duo De Graaff/Ribbens, wijzigde tijdens de pitstops niet van positie en lag daarna eigenlijk ook te ver uit elkaar om ieders positie nog te kunnen bedreigen. Achter die top vier werd het nog wel uitermate spannend. Danny Werkman was na de pitstops opgeklommen naar de vijfde plaats, maar hierna bleek dat zijn pitstop een seconde te kort was geweest. Werkman kreeg hiervoor een drive-through en zag zijn voorsprong ten opzichte van Bert Longin en Jan Storm flink kleiner worden.

Longin en Storm waren ondertussen fel in gevecht met elkaar. Jan Storm was na de pitstops snel onderweg en probeerde Longin in de Kumhobocht in te halen. Daar was echter weinig ruimte waardoor Storm de Ferrari van Longin in de rondte tikte. Longin kon wel zijn weg vervolgen maar zag zijn zesde positie verloren gaan.

In de slotronden kon Jan Storm ook nog aanhaken bij de Corvette Z06 GT3 van Danny Werkman. Ook Werkman werd flink onder druk gezet door Storm, waarna de BMW-coureur er in de laatste ronden nog in slaagde om aan de Corvette voorbij te gaan. Jan Storm eindigde hierdoor op de vijfde plaats, voor Danny Werkman en het duo Longin/Lamot.

120505_gt_maessen1

In de GT-divisie van de Supercar Challenge ging het bij twee bolides al voor de start van de race fout. Zowel de Aston Martin Vantage van Kees Kreijne als de Porsche 997 GT3 van het duo Frijns/Wijnen kenden technische problemen waardoor zij niet van start konden gaan.

Nelson van der Pol had wel een goede start van de race. De BRL-coureur was bij de start het beste weg en ging onder andere voorbij aan Bert Redant, die een paar posities verloor. Barry Maessen kwam hierdoor met zijn Viper op de tweede plaats te liggen, voor Jan van der Kooi in de Lotus en Henk Thuis in de BMW Silhouette.

Henk Thuis was snel onderweg en kon in de beginfase van de race aanhaken bij de Lotus van Van der Kooi. Na een paar ronden lukte het Thuis om Van der Kooi bij het insturen van de Hugenholzbocht in te halen. Van der Kooi kon daarna niet meer aanvallen, en moest niet veel later al vroeg de pitstraat opzoeken omdat zijn Lotus technische problemen had.

120505_gt_pastorelli1

Henk Thuis kreeg het daarna wel moeilijk. Max Braams was met de V8Star namelijk snel onderweg en probeerde Henk Thuis meer en meer onder druk te zetten. Na een paar ronden schoot Thuis bij het aanremmen van de Tarzanbocht rechtdoor waardoor Braams met de V8Star binnendoor voorbij kon steken aan de BMW van Thuis. Braams reed hierna richting de Viper van Barry Maessen en kon ook die nog voor de pitstops inhalen.

De pitstop periode kwam Maessen daarna echter goed door. Na afloop van die periode had de Viper-coureur namelijk de eerste positie van Nelson van der Pol overgenomen, die het stuur had overgegeven aan Jacky van der Ende. Achter Van der Ende lag Nicky Pastorelli op de derde positie.

120505_gt_thuis1

Pim van Riet was na de pitstops de snelste man op de baan in de GT-divisie. Van Riet had bij de pitstops het stuur van de JR Motorsport BMW silhouette overgenomen van Henk Thuis en noteerde zeer snelle rondetijden. Voor Van Riet was Pastorelli voorbij gegaan aan Jacky van der Ende en ook Van Riet zelf kon niet veel later voorbij gaan aan de BRL van Van der Ende. Van Riet zette daarna door en kon niet veel later de aansluiting vinden bij koplopers Barry Maessen en Nicky Pastorelli.

Pim van Riet zette beide coureurs flink onder druk, en kon in de slotfase binnen een paar ronden op hetzelfde punt Nicky Pastorelli en Barry Maessen inhalen. Beide keren gebeurde dit namelijk in de Marlborobocht achterop het circuit. Pim van Riet en Henk Thuis pakten met hun BMW silhouette dus de overwinning, voor Barry Maessen in de Viper en het duo Pastorelli/Braams in de Omega V8Star.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet