DTM

DTM: Uitgebreide voorbeschouwing seizoen 2012


120426_DTM_Preview_Rockenfeller
Als Mike Rockenfeller, in de kleuren waarmee Tomczyk vorig jaar de titel won, zich thuisvoelt, zou hij goed kunnen scoren


Analyse Audi
Het doen van voorspellingen voor het komende seizoen is een lastige aangelegenheid, omdat niemand nog echt weet hoe de onderlinge krachtenverhoudingen tussen Audi, BMW en Mercedes-Benz liggen. De tijden van de tests op Valencia en Hockenheim zeggen wat dat betreft helemaal niets, want geen enkel merk liet daar het achterste van zijn tong zien en wie wanneer met welk gewicht en hoeveel brandstof reed, weten alleen de betrokken teams zelf. Bij Audi kunnen we ervan uitgaan, dat Mattias Ekström en Timo Scheider de grootste kanshebbers zijn. Ekström was vorig jaar vooral in de tweede helft van het seizoen bijzonder sterk en gaf al te kennen dat de nieuwe auto hem bijzonder goed ligt. Bij Scheider liep het vorig jaar niet zo goed, hij had een paar goede, maar ook enkele slechte resultaten, en ook hij is erop gebrand, het dit jaar beter te doen. Voor Edoardo Mortara is het de vraag of hij een vervolg kan geven aan zijn sterke debuutseizoen van vorig jaar. Lukt dat, dan kon hij wel eens een interessante outsider zijn. En zit Mike Rockenfeller goed in zijn vel, wat bij zijn ‘thuisteam’ Phoenix waarschijnlijk het geval is, dan kan hij ook goed scoren. Molina, in zijn eerste jaar nog bejubeld als ‘magic Molina’, viel vorig seizoen nogal tegen. Albuquerque liet vorig jaar een paar aardige dingen zien, maar ook niet meer dan dat. Frey kan best autorijden, maar of de DTM voor haar niet een maatje te groot is, moet nog steeds blijken. Tambay maakte tot nu toe in de formulewagens nergens een verbluffende indruk, maar naar verluidt was hij tijdens de Audi-selectietest wel verbazend snel. Al is een test nog een heel ander verhaal dan een volledig seizoen…

120426_DTM_preview_Frey
Een van de twee dames in het DTM-veld, Rahel Frey

120426_DTM_preview_BMW_M3_Wiesbaden
Voor BMW is de DTM een nieuw speelveld

Analyse BMW
Sommigen speculeerden in de Duitse pers al dat BMW een halve seconde per ronde te langzaam zou zijn, maar daar geloven we niks van, de ervaring en de reputatie van het Duitse merk in de autosport kennende. Tomczyk en Spengler zijn de enige twee rijders in het BMW-kader die de DTM kennen, het wordt interessant om te zien wie van hen de interne nummer-een-status bij BMW voor zich zal kunnen opeisen. Met name bij onverwachte situaties (plotseling inzettende regen, safety-cars en dergelijke) kan het gebrek aan DTM-ervaring in het BMW-kamp een nadeel zijn, maar we verwachten dat hier snel zal worden bijgeleerd. Dat Priaulx en Farfus snel zijn, staat buiten kijf, maar de uit het WTCC bekende deurkrukken-rijstijl werkt in de DTM waarschijnlijk niet. Werner en Hand deden de laatste jaren ervaring op in de ALMS. In hoeverre de belasting van het heen-en-weer-reizen tussen de VS en Europa voor Hand een nadeel is, zal in de komende maanden moeten blijken. Hij woont ook nog eens in Californië, wat het tijdsverschil nog groter maakt… Van Werner heeft een aantal mensen hoge verwachtingen, de tijd zal leren of hij die kan waarmaken.

120426_DTM_preview_Priaulx_actie
Drievoudig wereldkampioen toerwagens, nu in de DTM: Andy Priaulx

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet