DTM

DTM: Uitgebreide voorbeschouwing seizoen 2012


120426_dtm-preview_tomczyk
Martin Tomczyk was ook met het nieuwe puntensysteem vorig jaar kampioen geweest

Nieuw puntensysteem
Nieuw is dit jaar ook het puntensysteem in de DTM: een overwinning wordt voortaan met 25 punten beloond, daarna krijgen de rijders op de plaatsen twee tot en met tien respectievelijk 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punten. Het is hetzelfde schema dat in de Formule 1 al sinds 2010 gebruikt wordt. Was dit systeem vorig jaar al toegepast, had dat op de uitkomst van het kampioenschap overigens geen grote invloed gehad. We hebben er even een Excel-tabelletje op losgelaten en de top vijf had er dan zo uitgezien: 1. Tomczyk, 176 punten, 2. Ekström, 129, 3. Spengler, 127, 4. Green, 90, 5. Scheider, 88 (de realiteit was: 1. Tomczyk, 72, 2. Ekström, 52, 3. Spengler, 51, 4. Scheider, 36, 5. Green, 35). Alleen Renger van der Zande had twee keer een punt gescoord voor een tiende plaats…

120426_DTM_Preview_Tambay
Adrien Tambay is dit jaar een van de in totaal zeven debutanten in de DTM

Audi-teams en -rijders
Wat ons gelijk bij de rijders brengt. In totaal zijn het er dit jaar 22, een luxe die we jarenlang niet meer gehad hebben. In alfabetische volgorde, dus beginnend met Audi, dat in totaal acht auto’s aan de start brengt. Bij het team Abt Sportsline uit het Beierse Kempten rijden de beide tweevoudig kampioenen Timo Scheider en Mattias Ekström, plus de Zwitserse Rahel Frey en de Franse debutant Adrien Tambay, die na een selectie te elfder ure aan het Audi-kader werd toegevoegd. Vooral het op tijd klaarmaken van de auto van Tambay wordt een race tegen de klok, maar daaraan wordt bij Audi met man en macht gewerkt. Het Phoenix-team, dat vorig jaar met Martin Tomczyk de kampioenstitel in de DTM won, heeft met Mike Rockenfeller en Miguel Molina een volledig gewijzigde bezetting ten opzichte van vorig seizoen. Rockenfeller keert na een jaar bij Abt nu weer naar het team uit de Eifel terug. Bij het team Rosberg, vlakbij Hockenheim gehuisvest in Neustadt an der Weinstrasse, blijft alles bij het oude, met de Italiaan Edoardo Mortara, vorig jaar verreweg de beste nieuwkomer in de DTM, en de Portugees Filipe Albuquerque, die ook aan de vooravond van zijn tweede seizoen staat.

120426_DTM_preview_Spengler-wiesbaden
Bruno Spengler rijdt nu voor BMW

BMW-teams en -rijders
BMW kondigde al in een heel vroeg stadium aan, zes auto’s te zullen inzetten, en daarbij bleef het ook. De zes M3’s zijn verdeeld over een drietal teams. Allereerst het RMG-team, waarbij de afkorting staat voor Reinhold Motorsport GmbH. Ex-Toyota-F1-man Stefan Reinhold richtte het team speciaal voor het DTM-project met BMW op en maakt daarbij gebruik van heel wat voormalig Toyota-personeel. Het onderkomen van het team is het voormalige hoofdkwartier van Zakspeed in Niederzissen, dichtbij de Nürburgring. Voor het team van Stefan Reinhold rijden titelverdediger Martin Tomczyk en de Amerikaan Joey Hand, een van de vier DTM-debutanten in het BMW-kader. Hand combineert de deelname aan de DTM met een vrijwel volledig programma in de American Le Mans Series en maakt dit jaar dus heel wat vliegkilometers. Voor het team Schnitzer uit het Beierse Freilassing komen Bruno Spengler en Dirk Werner in actie, waarbij voor Werner met het bereiken van de DTM zijn lang gekoesterde droomwens in vervulling ging. Hij ging niet de klassieke weg via de Formule 3, maar komt vanuit diverse merkencups en was de afgelopen jaren voor BMW actief in de ALMS. Het BMW-team van Bart Mampaey, RBM uit het Belgische Mechelen, zet twee M3’s voor drievoudig wereldkampioen toerwagens Andy Priaulx van het Britse eiland Gurnsey en de Braziliaan Augusto Farfus in. Ook voor hen is de DTM een nieuw speelveld.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet