DTM

DTM: Uitgebreide voorbeschouwing seizoen 2012



120426_DTM_preview_Veiligheidscel
De veiligheidscel van de nieuwe DTM-auto's

Veiligheidscel voor alle auto's identiek
Onderhuids bestaat de belangrijkste noviteit uit de nieuw ontwikkelde veiligheidscel, die voor alle auto’s identiek is. In deze cel, waarvan het onderste gedeelte van koolstofvezel is en waar de rolkooi bovenop is bevestigd, zijn de stoel, de stuurkolom, de pedalen en de brandstoftank aangebracht, zodat deze elementen, inclusief de coureur, in het geval van een crash optimaal beschermd zijn. Bij de ontwikkeling van de cel leverden alledrie de deelnemende merken een bijdrage in de vorm van hun eigen ervaringen en gegevens op het gebied van ongevallenanalyse. Rondom de cel zijn zes zogeheten ‘crash-elementen’ aangebracht (elk een voor- en achteraan en twee aan weerszijden), buisvormige constructies van koolstofvezel die bij een ongeval kunnen verbrijzelen en zo een flink deel van de ontstane bots-energie kunnen afbouwen.


120426_DTM_preview_pitstop
Bij de pitstops: nog wel wielen wisselen, maar niet meer tanken

Groter tankvolume, grotere banden
Het minimumgewicht van de auto’s bedraagt 1100 kilogram, inclusief rijder in raceuitrusting. Voor de rijder geldt een standaardgewicht van 85 kg, coureurs die minder op de weegschaal brengen, moeten extra ballastgewicht meenemen, dat aan de bevestiging van de veiligheidsgordels moet worden vastgemaakt, zodat het bij iedere auto min of meer op dezelfde plaats zit, en niet voor een betere balans van de auto kan worden gebruikt. De tankinhoud werd voor alle auto’s vergroot van 70 naar 120 liter, zodat er niet meer tijdens pitstops behoeft te worden bijgetankt. Dat is vanaf nu dan ook verboden, dus we zien geen rondvliegende tankkannen meer. De pitstops zelf blijven overigens nog wel gehandhaafd, waarbij telkens allevier de Hankook-banden gewisseld moeten worden. Die namen qua afmetingen flink toe: de voorbanden hebben de maat 300/680 R18 (tot nu toe 260/660 R18), de achterbanden meten 320/710 R18 (tot nu toe 280/660 R18). Per auto mogen gedurende een raceweekeinde in totaal acht sets banden gebruikt worden.

120426_DTM_preview_Hankook
De Hankook-banden voor 2012 dan de banden van vorig jaar

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet