DTM

DTM: Uitgebreide voorbeschouwing seizoen 2012

120426_DTM_preview_opening
De drie nieuwe DTM-auto's van Audi, BMW en Mercedes-Benz bijeen

Dit weekeinde begint op het circuit van Hockenheim het nieuwe seizoen van de DTM, het dertiende jaar sinds de wederopstanding van de serie in het jaar 2000. En meer dan ooit gaat de start van het nieuwe seizoen gepaard met tal van noviteiten: BMW keert als fabrikant na 20 jaar terug in de serie, er is een nieuw technisch reglement van kracht, het puntensysteem is veranderd, er wordt niet meer bijgetankt, en dan is ook nog eens bijna een derde van de in totaal 22 coureurs (m/v) nieuw in de serie. Ook nieuw zijn live-uitzendingen in ons land via RTL7. AUTOSPORT.NL blikt vooruit, analyseert de merken en de rijders en doet zelfs een voorspelling voor de top tien van dit jaar.

Tekst: René de Boer
Foto's: ITR e.V., PR


120426_dtm_preview_sportchefs
De sportdirecteuren van Audi, dr. Wolfgang Ullrich, BMW, Jens Marquardt en Mercedes-Benz, Norbert Haug (vlnr) werkten eendrachtig samen aan de vorming van het nieuwe reglement

“Het begin van een nieuw tijdperk.” De afgelopen weken was dit zeker de meest gebruikte zin in de Duitse autosportmedia, en alle publicaties die samenhingen met de DTM. En is er nou zoveel nieuw? Nou, dat valt dus eigenlijk best mee, of tegen, al naar gelang wat je verwacht. Nog steeds wordt er gereden met vierliter V8-motoren, in ieder geval tot en met 2014. De DTM doet dus wat dat betreft nog niet mee aan de ‘downsizing’, die in tal van andere takken van de auto-industrie en de autosport populair is. Ook de achterwielaandrijving wordt gehandhaafd. Innovaties als hybride-technologie ‘worden voor de toekomst niet uitgesloten’, zo heet het officieel vanuit DTM-kringen.

120426_DTM_preview_1992
Zo was het 20 jaar geleden, toen Audi, BMW en Mercedes-Benz voor het laatst in de DTM tegen elkaar uitkwamen

Coupés als carrosserievorm

Nieuw is in ieder geval de keuze voor coupés als carrosserievorm, in plaats van de vierdeurs sedans waarmee van 2004 tot en met vorig jaar gereden werd. Al gaat het bij de DTM strikt genomen natuurlijk niet om productie-toerwagens, maar om silhouet-prototypes. Met de Audi A5 DTM, de BMW M3 DTM en de DTM Mercedes AMG C-Coupé ziet het veld er in ieder geval nog spectaculairder uit, en voor het eerst sinds 2000 is er geen gezeur meer over oude of nieuwe auto’s: iedereen heeft actueel materiaal, en het is dus de vraag wie daarmee het beste omgaat (of wie in de interne pikorde bij de diverse merken de kans krijgt om goed te scoren).

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet