IndyCar

Indycar: Teams staan op het punt Lotus-motoren te dumpen

Al na drie races zullen de Lotus-motoren bij drie races gedumpt gaan worden. Team Barracuda Bryan Herta Motorsports, met als rijder Alex Tagliani, zou inmiddels het contract met Lotus verbroken hebben. Ook het “officiële” Lotus DRR Team met Oriol Servia als coureur staat op het punt om met Lotus te breken.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s LAT USA/Indycar

2012_tagliani
Alex Tagliani komt zo goed als zeker niet meer terug met Lotus-motoren. Maar komt het
team van Barracuda-Herta Motorsports nog terug?

Teams staan op punt Lotus-motoren te dumpen.
Daags na de goede prestaties van Kimi Räikkönen en Romain Grosjean in de GP van Bahrein met het officiële Lotus-Team staan twee teams in Indycar op het punt om met Lotus te breken. De breuk tussen het team van Bryan Herta Motorsports zou zo goed als definitief zijn. Zelfs de deelname van Barracuda Bryan Motorsports aan de Indy 500 zou nog niet eens gegarandeerd zijn. Ten eerste moet de IZOD Indycar-organisatie haar goedkeuring aan het dumpen van de Lotus-motoren verlenen en ten tweede hebben Chevrolet en Honda wel voldoende capaciteit om in deze behoefte te kunnen voorzien?

Het team van Bryan Herta en Steve Newey heeft daarom besloten om komend weekend niet aan de Indycar-wedstrijd in Sao Paulo deel te nemen. Men wil zich volledig op de Indy 500 concentreren. Enige tijd geleden werd al duidelijk dat de Lotus-motoren een ontwikkelingsachterstand van ruim zes weken op de concurrentie hadden.

Voor het team van Lotus DRR lijken de problemen nog groter te zijn omdat dit het “officiële” Lotus-Team in de Indycarseries is. De zwartgoud gespoten bolides van het team herinneren immers aan de rijke historie van het merk. Lotus betaalde zelfs het chassis voor dit team. De Spanjaard Oriol Servia zal komend weekend voor het laatst onder deze vlag aan de start verschijnen. Of Lotus DRR(Dreyer&Reinbold) eveneens met een ander concept zal terugkeren, hangt af van de juridische contracten met de diverse partijen.

Lotus zelf heeft de intentie om nog meer in het motorenprogramma te willen investeren. Het team van Jay Penske met Katherine Legge en Sebastien Bourdais en Lotus HVM met Simona de Silvestro zouden bij een eventuele opstap van Barracuda Herta Motorsports en Lotus DRR capaciteitsvoordeel kunnen hebben.

2012_simona_de_silvestro
Het team van HVM blijft voorlopig nog bij de Lotus-motoren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet