Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Vettel houdt Räikkönen van zich af en wint weer eens


Grosjean zit Räikkönen in de weg
Op een derde van de race mag gesteld worden dat de top drie terecht op die posities ligt. Vettel, Grosjean en Räikkönen zijn namelijk de snelste mannen op de baan; zij zijn al enige ronden de enigen onder de 1:40. Grosjean rijdt vijf seconden achter Vettel, Räikkönen één tel achter zijn teamgenoot en Webber zit daar tien tellen achter. Omdat Räikkönen op zachte banden rijdt en Grosjean op harde, is het voor de Fin zaak om zijn teamgenoot voorbij te kunnen. Lotus zou er verstandig aan doen om een teamordertje uit te delen, maar dat gebeurt verrassend niet. Räikkönen verliest een paar ronden lang kostbare tijd achter zijn teamgenoot, een vreemde keuze van Lotus. Als de Fin dan eindelijk aanvalt gaat Grosjean niet in de verdediging, maar het heeft de Fin wel een paar seconden gekost.

Weer slechte stop Hamilton
Na 23 ronden komen Button, Rosberg en Massa voor de tweede keer de pits in. Een ronde later volgen Webber, Hamilton en Alonso en wederom gaat het bij Hamilton fout linksachter. Hij verliest opnieuw kostbare seconden en valt weer ver terug. Alonso wint hierdoor een plaatsje, maar die verliest hij weer aan Rosberg, die zijn ene ronde op nieuwe banden optimaal heeft benut. Hij wordt vervolgens aangevallen door Alonso en wederom duwt Rosberg zijn aanjager helemaal buiten de baan. In tegenstelling tot Hamilton eerder komt Alonso nu niet voorbij de Mercedes, maar dit is geen nette manier van verdedigen. Dat vindt ook Alonso, die zich flink beklaagd over de boardradio.

Rosberg wordt vervolgd
Net als bij het incident eerder met Hamilton besluit de wedstrijdleiding ook bij het gevecht Rosberg-Alonso nog niet in te grijpen. Beide zaken zullen na de wedstrijd nog worden besproken, dus Rosberg hangt wellicht nog een straf boven het hoofd.

Räikkönen dichter bij Vettel
Räikkönen moet als eerste van de koplopers stoppen, Vettel en Grosjean volgen een ronde later. Vettel behoudt de leiding, maar Räikkönen is een stuk dichterbij gekomen. Het verschil was zes seconden voor de stop, nu heeft Vettel nog maar twee seconden voorsprong. Als Grosjean voor de stops Räikkönen eerder voorbij had gelaten, had de Lotus nu misschien wel aan kop gelegen.

Di Resta en Kobayashi zitten er weer tussen
Paul di Resta en Kamui Kobayashi zitten op een andere strategie dan de rest en wederom mengen zij zich na de tweede stops in de top tien. Di Resta rijdt vierde, maar wordt wel gemakkelijk ingehaald door Webber. Kobayashi rijdt zevende, vijf tellen achter Button en iets voor Rosberg, Alonso, Massa en Hamilton. Ook voor Kobayashi geldt echter dat hij in het directe gevecht geen vuist kan maken op zijn oude bandjes.

Räikkönen is het snelst
In deze derde stint is Kimi Räikkönen sneller dan Sebastian Vettel. De Fin wint elke ronde een paar tienden en komt zo binnen de cruciale één seconde van de Duitser. Dat betekent dat hij DRS kan gaan gebruiken. Dat is met een verschil van een seconde nog niet genoeg voor een inhaalpoging, maar nu kan hij nóg sneller richting staart kruipen.

Räikkönen vecht om leiding
In ronde 35 kan Räikkönen voor het eerst een echte aanval op Vettel doen. Met behulp van DRS kruipt hij er snel naar toe, maar Vettel blokkeert de binnenbocht net op het goede moment en slaat de eerste aanval af. De verwachting is dat elke volgende ronde een nieuwe aanval zal komen, maar Räikkönen moet nu net wat meer afstand nemen. Een vervolgaanval blijft voorlopig uit, misschien gaat Lotus het in de pits proberen.

Derde stops
Nico Rosberg en Lewis Hamilton maken als eerste hun derde stop. Hamiltons stop is nu minder slecht, maar toch verliest hij twee kostbare seconden. Button en Alonso stoppen een ronde later. Een ronde daarna komt Felipe Massa en hij verliest in deze twee ronden een plaats aan Hamilton.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet