Supercar Challenge

Supercar Challenge: Peter Hoevenaars wint tweede race Supersport-Divisie

120422_hoevenaars1

Peter Hoevenaars is zijn debuutweekend in de Supercar Challenge uitstekend begonnen. De pas 17-jarige coureur, afkomstig uit de karting en de Formule ADAC, profiteerde in de zondagsrace van de Supersport-divisie van de Supercar Challenge optimaal van misstappen van de concurrentie en mocht daardoor de hoogste trede van het podium beklimmen. Achter Hoevenaars eindigden Robin en Ferry Monster op de tweede positie, met daarachter Daan Meijer. Lang leken Koen Bogaerts en Pieter van Soelen op weg naar de eerste plaats, maar een inhaalactie van Van Soelen onder geel leverde het duo 30 strafseconden op. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar Lotus-coureur Guillaume Schulz, voor het duo Polderman/Steenmetz en Eric van den Munckhof met de Focus Sport. In de Sport II-divisie ging de overwinning tot slot naar het duo Rutgers/Adams.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

d8936da18f985623d4d7acb038ca5ed01

De Supercar Challenge mag tot nu toe dit weekend van geluk spreken aangaande de weersomstandigheden. Het regende namelijk regelmatig op Circuit Zolder, maar ook deze race van de SC werd onder droge omstandigheden verreden. Bij de start van de race was Peter Hoevenaars met de BMW 132I goed weg, maar was het Koen Bogaerts die bij de eerste bocht zijn eerste positie kon behouden. Voor andere deelnemers ging het minder goed, want Guillaume Schulz en de Seat Leon SuperCopa van Wim de Graaf en Kris van Helst gingen in de eerste bocht in de rondte. Niet veel later ging het ook fout voor Leo Kurstjens en Geoffrey Vankets. Zij kwamen in de eerste ronde op verschillende plekken vast te staan in de grindbak.

120422_sp_start1

Door deze incidenten besloot de wedstrijdleiding om na de eerste ronde kortstondig de safety car de baan op te laten komen zodat deze auto’s weer uit het grind konden worden gehaald. In de eerste ronde voor de safety car had Aart Bosman al een plaats goedgemaakt, waardoor hij bij de herstart op de derde positie lag. Achter Bosman was er bij de herstart meteen een fel gevecht tussen Ferry Monster en Peter Stox, die een goede herstart had en in de eerste bochten meteen voorbij de Seat van Monster kon gaan. Ook Aart Bosman moest een paar bochten later zijn meerdere erkennen in de BMW M3 GT4 van Peter Stox.

120422_bogaerts1

Achter deze groep lag Ronald van Loon in de beginfase op een knappe zesde positie. Achter Van Loon meldden zich na de herstart echter al snel twee snellere deelnemers. Bob Herber en Daan Meijer waren in het achterveld gestart maar lagen na een vijftal ronden al op de posities zeven en acht. Meijer was van dit groepje de snelste coureur, en verbeterde zich elke ronde een paar posities. In de vijfde ronde was Meijer al opgeklommen naar de vijfde positie, en was hij voorbij gegaan aan Ronald van Loon en Aart Bosman.

Aan de kop van het veld waren het tot aan de pitstops Koen Bogaerts en Peter Hoevenaars die het veld aanvoerden. Bogaerts bouwde hierbij een voorsprong op van een paar seconden ten opzichte van Hoevenaars, die wel solide op de tweede plaats bleef rijden. “De eerste ronden had ik het best moeilijk, maar toen de banden eenmaal op temperatuur waren kon ik constante rondetijden rijden”, aldus Koen Bogaerts. “Het ging lekker!”

120422_meijer1

Achter de kopgroep was er tot aan de pitstops een spannend gevecht tussen Ferry Monster, Peter Stox en Daan Meijer. Meijer slaagde er bij dit gevecht uiteindelijk in om de derde positie over te nemen, en Ferry Monster kon op zijn beurt Peter Stox verschalken. Aan de staart van dit groepje meldden zich ook nog Bob Herber en Luc de Cock.

Na de pitstops was Robin Monster, omdat de koplopers meer resultaatseconden hadden, op de eerste positie komen te liggen. Toch bleek deze positie niet terecht, want het bleek dat de gebroeders Monster tijdens de pitstop te kort hadden stilgestaan. Robin Monster kreeg hiervoor een drive-through penalty en viel terug tot de vierde positie.

Tijdens de pitstops was er ook nog een opmerkelijk moment van Sport II-coureur Nico Been. Bij het uitkomen van de pitstraat bleek zijn linker voorwiel los te zitten, dat twee bochten later een eigen leven begon te leiden en in de grindbak belandde. Been moest zijn auto daarom langs de baan stilzetten. Tijdens de gele vlag situatie gebeurde er een voor de race cruciaal moment. Koploper Peter Hoevenaars, die tijdens de pitstop de eerste positie van Pieter van Soelen had overgenomen, werd onder de gele vlag situatie ingehaald door Van Soelen. Van Soelen kwam hierdoor aan de leiding te liggen, maar de wedstrijdleiding stak hier uiteindelijk een stokje voor. Van Soelen kreeg na afloop een tijdstraf van dertig seconden waardoor hij in de uitslag terugviel tot de vierde positie.

Hierdoor kwam Peter Hoevenaars op de eerste positie te liggen, en die positie stond hij in de slotfase van de race niet meer af. “Het ging super! Ik kon goede tijden rijden en in de beginfase kon ik Koen goed volgen”, aldus Hoevenaars. “Bij de pitstops verloren we wat tijd en daarna haalde Pieter van Soelen mij onder geel in. Omdat de Monsters een drive trough kregen en Pieter een tijdstraf kreeg had ik ook wel een beetje geluk, maar de snelheid was er zeker. Top resultaat!”

Achter Hoevenaars rukte Robin Monster na zijn drive-trough nog op naar de tweede positie. Monster noteerde in de slotfase snelle rondetijden waardoor hij Daan Meijer nog in kon halen. Door de tijdstraf eindigden Koen Bogaerts en Pieter van Soelen uiteindelijk op de vierde positie, zodat Daan Meijer alsnog het podium mocht beklimmen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet