GT

GT: Opnieuw FIA GT3 zege voor AF Corse op nat Zolder

2012_zolder_gt3_afcorseferrari50_gerlachdelissen
Op de slicks vloog Ardagna Perez naar de leiding


Keuze tussen slicks en regenbanden beslissende factor
Vlak voor het einde van de pit window kwamen Lunardi en Cirò binnen. De Audi ging met 10 seconden voorsprong de pit in en kwam, dankzij de verplichte langere pitstop van de Ferrari, met 27 seconden voorsprong weer terug op de baan. Bij AF Corse wisselde men tijdens de pitstop van regenbanden naar slicks, terwijl men bij Sainteloc Racing op meer regen hoopte en op de regenbanden bleef staan.

Gaetano Ardagna Perez had op de slicks echter geen enkel probleem om het gat naar de Audi, nu bestuurd door Jerome Demay, dicht te rijden en in ronde 25 ging de Ferrari dan ook zonder veel moeite voorbij aan de Audi. Op de streep was het gat tussen de beide auto’s alweer ruim zeven seconden.
Terwijl Ardagna Perez vooraan wegliep gingen ook Dominik Baumann (Mercedes) en Hari Proczyk (Lamborghini) voorbij Demay. Tussen de leider en de twee achtervolgers zat echter al bijna 20 seconden en de twee achtervolgers wisten het gat in het resterende deel van de race niet meer dicht te rijden.

Toch nog regen!

Een paar minuten voor het einde van de wedstrijd begon het toch weer hevig te regenen, wat er voor zorgde dat de coureurs op eieren moesten rijden. Baumann liet zich toch nog verrassen, waardoor Proczyk met nog een minuut te gaan naar de tweede plaats kon opklimmen.

Na een zeer voorzichtige laatste ronde kwam Ardagna Perez als eerste over de finish. Proczyk finishte op 13 seconden als tweede, terwijl Baumann op ruim 26 seconden van de winnaar binnenkwam. Voor de beide Sainteloc Racing Audi's kwam de regen te laat om nog enig voordeel te hebben van de keuze om op de regenbanden te blijven rijden. Demay en Marc Sourd kwamen als zesde en zevende over de streep.

Uitslag Race 2 FIA GT3 European Championship

1. Ardagna Perez/Cirò (AF Corse) Ferrari 458 Italia, 35 ronden
2. Proczyk/Mengesdorf (Rhino's Leipert Motorsport) Lamborghini Gallardo, + 12.909
3. Baumann/Buhk (Heico Gravity-Charouz Team) Mercedes-Benz SLS AMG GT3, + 26.428
4. Maleev/Ladygin (Russian Bear Motorsport) Ferrari 458 Italia, +1m15.363
5. Gai/Lyons (AF Corse) Ferrari 458 Italia, + 1m30.590
6. Demay/Lunardi (Sainteloc Racing) Audi R8 LMS, + 1m47.938
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet