Retro

1987: It's 25 years ago (3) – April 1987

martin

In opdracht van Uitgeverij Autonoom van André Vrijdag werden er 25 jaar geleden mooie autosportbladen geproduceerd in het Belgische Schoten. Het was elke maand weer een race tegen de klok om de verhalen, gemaakt door de kernredactie Marc Martens, Koen Wyckmans, Iwan Kneuts en Matthé IJzerman en vele freelancers, weer op tijd bij de lezers te krijgen. We zijn aangeland in een autosportoverzicht over de maand april 1987 waar weer veel spanning te beleven viel.

Tekst: Gerrie Hoekstra – Bron Auto & Sport
Foto's: Gerrie Hoekstra

Jean-Michel Martin pakt eerste BMW M3-overwinning
Maar liefst 43 wagens aan de start van de eerste Belgische produktie Groep N ontmoeting. Vanwege de overvolle deelnemerslijsten werden er door de Groep N-organisatoren zelfs kwalificaties ingericht. In dit eerste raceweekend op het circuit van Zolder draaide het uit op een BMW-Alfa-Ford onderonsje, met uiteindelijk Jean-Michel Martinmet de BMW M3 
als winnaar.
 
koprol

Yves van Heukelom zorgde voor een meervoudige koprol in de chicane. De ongelukkige coureur kon ongedeerd uitstappen, maar zijn wagen was afgeschreven.

Alain Prost wint Grand Prix van Brazilië
Wereldkampioen Alain Prost toonde op Jacarepague meteen wie ook dit seizoen de te kloppen man zou worden. Een kleine honderdduizend verhitte Brazilianen zagen een feilloze start van 22 wagens, waarin thuisrijders Nelson Piquet en Ayrton Senna als eersten te voorschijn kwamen voor Teo Fabi en Thierry Boutsen, beiden met de Benetton. Piquet verspeelde zijn banden van de Williams-Honda en viel terug, Senna pakte de leiding met zijn Lotus voor de McLaren van Prost en Boutsen. Het was echter Prost die na de geplande bandenwissels weer als leider uit de pitstraat kwam. Een probleemloze race voor de tweevoudige wereldkampioen, die de teruggekomen Piquet op de finish ruim 40 seconden voor bleef. Derde werd McLaren rijder Stefan Johansson. Senna viel tien ronden voor het einde uit met technische problemen.

Kort
Cor Euser
maakte indruk bij de eerste Formule 3000 race op Silverstone. Na een zesde trainingstijd moest Euser na de start uitwijken voor een crash tussen Sala en Dalmas en viel terug naar een 23ste plaats. Met een dosis gras en aarde in zijn sidepods zette de Ossenaar de achtervolging in, om uiteindelijk op een negende plaats terecht te komen. Twee ronden voor het einde was het helaas over en uit en moest Cor met een sputterende motor de wagen aan de kant zetten.
Pech voor Peter Kox op Thruxton, waar hij na twee ronden de Reynard F3 aan de kant moest zetten met een defecte motor. De wedstrijd werd gewonnen door Johnny Herbert, gevolgd door de Zweed Tomas Danielsson. Bertrand Gachot moest met een lekke band de pits opzoeken.
Een sterk optreden van Arie Luyendijk tijdens de tweede race van het CART-kampioenschap in het Amerikaanse Phoenix. Na een matige 12de kwalificatietijd reed hij een ijzersterke race, om uiteindelijk achter de winnaar Roberto Guerro en Bobby Rahal als derde te eindigen.

van_uitert_zolder

Gerald van Uitert reed op het circuit van Zolder naar een vijfde plaats bij een race om de Eurocup FF2000. Favoriet J.J. Lehto vloog bij het kanaal de baan uit. Paul Warwick, een jongere broer van Formule 1-rijder Derek, won de wedstrijd. Allard Kalff kwam als zevende over de finish, ondanks dat hij te kampen had met een gebroken stoel waardoor hij zoveel pijn had dat hij maar met één hand kon sturen.

bosch_tulpenrally

John Bosch wint ook de AMAC-Tulpenrally
Van start tot finish leidde John Bosch de AMAC-Tulpenrally, die zich door regenbuien niet van haar makkelijkste kant liet zien. Voor waarschijnlijk de laatste maal trad Bosch aan met zijn “dikke”Audi Quattro A2. Met een zestienklepper-VW Golf GTI zou de Naardenaar aan de slag gaan op Europees niveau en hij had zelf een paar WK-rally's op zijn programma gezet. Eén week na Hellendoorn startte Bosch in de Rally van Algarve en was dus niet aanwezig tijdens de derde rally op vaderlandse bodem. Deze rally werd gewonnen door de Zweed Gunnar Pettersson met een Groep A Audi Coupé Quattro, voor zijn landgenoot Stefansson. Peter van Merksteyn sprokkelde met navigator Grouve in de afgelopen drie rally's de meeste punten bijéén. Het Ford Sierra-Team duo heeft met 222 punten drie punten voorsprong op Henk Vossen (Audi 80 Quattro A/8) en elf op Harrie Doosje met de Opel Dealer Team Holland Groep N Opel Kadett Gsi.

Overwinning Jan Lammers in Groep C op Monza
De Groep C-race op Monza zou de race van Jan Lammers worden. Onder toeziend oog van Sir John Egan, president-directeur van de Jaguar Company, en zijn Duitse Porsche kollega Peter Schultz groeide Lammers uit tot de beste man van de race. Na in de beginfase gespind te zijn na een mislukte inhaalmanoeuvre op de Porsche van Hans J. Stuck, domineerde de Zandvoorter de wedstrijd. Hij was in de slotfase op een kletsnatte baan, evenals Stuck, een klasse apart. Samen met de veel langzamere John Watson pakte het Jaguar-duo de overwinning. Het Britse merk scoorde in drie wedstrijden op rij een hattrick. Porsche coureurs Hans J. Stuck en Derek Bell bleven de koplopers in de stand om het kampioenschap.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet