Diversen

Internationaal. Joey Hanssen: "Het was nat, nat en nat"

joeyhanssen_3
Joey Hanssen net voor de start van het WK2011 in Genk, die hem de Wereldtitel KZ2 opleverde.

Het eerste podium is binnen voor Joey Hanssen in de KZ1. De beste regenrijders kwamen naar voren afgelopen weekend in Sarno tijdens de eerste wedstrijd van de WSK Euroseries die geteisterd werd door heel wat regenbuien. Joey Hanssen maakte pas de overstap richting de KZ1 schakelklasse na een schitterende KZ2 wereldtitel in september vorig jaar op de “thuisbaan” in Genk en eindigde zijn weekend dus met een mooie derde stek.


Tekst: Philippe De Roeck
Foto's: Michael Melis

Op paasmaandag trokken de Luxor troepen richitng Italië. Verder dan het opbouwen van de tent in korte broek met de zonnebril op de neus en het kijken naar de mooie vrouwen kwamen ze echter niet.
Op woensdag begon het echte werk.
“Met mooi weer konden we weer aan de slag met 2 nieuwe karts. De sessies gingen redelijk goed, we habben weer veel geprobeerd maar toch waren er wat zorgen om de banden. In de KZ1 is de bandenkeuze vrij, ik heb met Bridgestone, Vega en Dunlop gereden. De Bridgestones bevielen me het beste, maar wat als het begon te regenen, welke band is dan de beste ?”

Dat kon donderdag meteen bekeken worden want het weer begon te veranderen. De bewolking kwam opzetten en in de laatste sessie ging het dan ook regenen. Op de Bridgestone band voelde ik me het beste en dus gingen we net zoals de rest van het veld, verder op die band.
“Vrijdag. het was nat, nat en nat. Alles voelde meteen goed in de regen en na veel telefonisch contact met het Nederlandse AB karting kreeg ik een zodanige goede afstelling dat ik de tweede tijd in de kwalificatie kon neer zetten.
Daar was ik natuurlijk heel blij mee want de eerste rij is altijd goed” Aldus een tevreden Joey Hanssen.

Op zaterdag vonden er twee manches en een finale plaats.
“De eerste manche werd in de regen gereden maar iedereen stond op slicks. Dit was heel erg interessant want nu werd de startgrid helemaal in de war gegooid.
De tweede manche was in volle regen waar ik als 2e over de streep kwam maar een kleine 10 seconde aan mijn broek kreeg omdat ik iets te vroeg was vertrokken…
De eerste finale mocht ik aanvangen van op een vierde positie. Hier waren we al heel blij mee, maar na een flinke tik, viel ik wat terug. Na een acht tal ronden reed ik terug richting de vierde plek wat me heel wat punten opleverde voor het kampioenschap.”

“Sunday! Beter gezegd, rainday…
De weervoorspellingen waren zon maar ik had allang in de gaten dat de zon er zeker geen zin in had en ik begon de kart weer helemaal klaar te maken voor de regen.
In deze eerste manche hadden we iets geprobeerd met de kart maar dat werkte totaal niet, ik verloor vier plekken en viel terug naar de achtste plaats. Ook in de tweede manche finishte ik als achtste nadat ik er toch weer flink werd afgezet.

Met een achtste plek als startpositie voor de tweede en laatste finale was alles mogelijk.
“Na een super start kon ik mooi door rijden naar een vijfde plaats en in de daarna volgende ronden stootte ik zelfs door na P3. Na Jonathan Thonon ingehaald te hebben liep ik in op de leiders in maar ik kwam niet verder dan een rechte eind. Ik kreeg dan ook nog een ram vanachtere, spinde en viel terug naar een negende positie. Al snel herstelde ik mezelf en reed zo hard ik kon en zette ook de snelste rondetijden op dat moment van de race.
De laatste vier ronden waren vrij eenzaam want ik had een goed gat getrokken naar de achtervolgers. Ik finishte als vierde achter Jonathan Thonon. Hij kreeg echter een tijdstraf voor een duw waardoor ik toch nog het podium haalde!

"Dit is meteen een super resultaat voor het jonge team en ik wil dan ook heel wat mensen bedanken!
Alle monteurs van het Luxor Racing team en Lenzokart Racing ,AB Karting,Imbema Group, Mikele Lenzo Alex Bonel Henk Hanssen en Rob Van De Klok voor de goede prestaties tijdens het Nederlands kampioenschap voor Luxor Nederland."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet