WTCC

WTCC: Wisselvallig weekend voor Tom Coronel in Marokko

tom_coronel_-_marokko_1

De Marokkaanse ronde van het Wereldkampioenschap Toerwagens 2012 (FIA WTCC) vond plaats op het Moulay El Hassan stratencircuit in Marrakech. Voor Tom Coronel, rijdend met de ROAL Motorsport BMW 320 TC, begon het weekend sterk met een derde startpositie voor de eerste race. Spijtig genoeg kon de 40-jarige coureur uit Eemnes die goede uitgangspositie niet behouden. Direct na de start kwam de Spanjaard Oriola voorbij en twee bochten later was de impact waarmee Alex MacDowall (Chevrolet) Tom’s achterbumper raakte, zo hevig dat onze landgenoot terugviel naar positie twaalf. Door in de resterende ronden sterk en vooral slim te rijden, vocht Coronel zich terug naar een achtste positie. Zijn tweede race begon de Nederlander vanaf de achtste plek. Vanuit stilstand kwam hij meer dan goed weg en schoot als derde de eerste bocht in. Daar hield hij stand tot de Chevrolet-armada naderbij kwam en met drie wagens de leiding overnam. Voor Tom Coronel zat er vervolgens niet meer in dan de vierde plaats. “Weer Best of the Rest,” zoals hij het zelf altijd zo treffend uitdrukt. In het kampioenschap bezet onze landgenoot dezelfde plek.

Tekst en foto's: PR

Tom Coronel over dit weekend: “In de kwalificatie heb ik er voor moeten vechten. Heel af en toe heb je zo’n hele echte topronde. Dan klopt echt alles en pak je een tijd die je bovenin de lijst brengt. Ga maar na, die tijd lag op zeshonderdste van de snelste Chevy. Ik stond zelfs lange tijd op pole. Stratencircuits zoals hier in Marokko zijn niet makkelijk. Wanneer je vooraan rijdt heb je weinig problemen, maar wanneer je wilt inhalen is het lastig. Verder heb je hier te maken met de hoge kerbstones.”

tom_coronel_-_marokko_3

“Bij de vliegende start van de eerste race kon ik het startlicht onvoldoende zien, waardoor Oriola mij buitenom passeerde. Kort daarna was het MacDowall die mij een enorme kleun op de achterbumper verkocht. Ik viel terug naar plek twaalf. Gelukkig kreeg ik de auto snel in z’n één en kon weer aansluiten. Daarna ben je alleen maar bezig met plaatsen veroveren. Je zoekt naar mogelijkheden en probeert verder naar voren te komen. Dat lukte goed, maar dit type circuits is minder geschikt voor auto’s met achterwielaandrijving. Wanneer je met twee wielen van de grond komt, omdat je de kerbstones raakt, maken de voorwielen als eerste contact met het wegdek en dan de achterwielen. Dat verklaart ook waarom de voorwielaandrijvers hier vaak net wat sneller zijn. Goed, we hebben er in die eerste race het maximale uitgehaald.”

tom_coronel_-_marokko_2

“Bij de stilstaande start van Race 2 kwam ik mega-goed weg. Slalomde overal tussendoor en kwam achter de Ford van Nash terecht. Dat gevecht duurde net iets te lang, waardoor ook de Chevy’s voorbij kwamen. Het gemak waarmee die mannen dichterbij komen en je inhalen geeft aan dat het onmogelijk is van ze te winnen. Daarna spelen ze het spel mooi, maar is het voor mij onmogelijk om ze bij te houden. We hebben het uiterste gedaan en gelukkig was dat na afloop ook de constatering van teambaas Roberto Ravaglia. Ik heb zeker genoten, het was jammer van die kleun in de eerste race, maar verder heb ik lekker gereden. Op naar de volgende!”


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet