Formule 1

Retro: Liefst 50 auto’s aan start Historic Grand Prix van Zandvoort

foto_historische_gp_bleek_lammers_vanlennep

Liefst 40 tot 50 Grand Prix Cars uit de periode tot en met 1965, inclusief enkele winnende modellen uit de geschiedenis van de Formule 1-races op Circuit Park Zandvoort. Dat is de inzet van de Historic Grand Prix Cars Association voor de Historic Grand Prix, 1 en 2 september op Circuit Park Zandvoort. De auto’s zijn verdeeld over de klassen Grand Prix Cars Pre 1961 en Pre 1966. Op de foto staan oud-F1-rijders Michael Bleekemolen, Jan Lammers en Gijs van Lennep (v.l.n.r.), die eind 2011 bij Kraantje Lek bij de presentatie van het historische GP-idee aanwezig waren.

Tekst en foto's: PR

De Historic Grand Prix Cars Association (HGPCA) laat de tijden van de Formule 1 tot 1966 herleven. Het startveld wordt aangevuld met auto’s uit enkele andere vooraanstaande formulewagenklassen uit die periode, zoals de Formule 2. In die jaren was het circuit van Zandvoort een vaste troef op de Formule 1-kalender. Het spreekt dus voor zich dat de deelnemers staan te popelen om in actie te komen tijdens de Historic Grand Prix.

Gouden tijden herleven
In 1959 won Jo Bonnier de Grand Prix van Nederland met een BRM P25. De HGPCA verwacht minimaal één BRM P25 aan de start op Circuit Park Zandvoort. Dat zou een bijzonder weerzien zijn, mede omdat de zege van Bonnier de allereerste overwinning van BRM in de Formule 1 was. De Nederlandse Grand Prix in 1960 werd gewonnen door Jack Brabham met een Cooper T53. Ook dit succesvolle model is een bekende verschijning in de startvelden van de HGPCA. Datzelfde geldt voor de Lotus 25, het betreft dezelfde auto waarmee Jim Clark de Nederlandse Grand Prix van 1963 op zijn naam schreef. Clark behoort tot de meest succesvolle coureurs op het circuit van Zandvoort, met maar liefst vier Formule 1-zeges in de periode 1963 – 1967.

Ferrari sharknose
In 1961 was Ferrari oppermachtig met de 156, alias sharknose. De renstal won dat seizoen vijf van de acht Grand Prix’, waaronder de GP van Nederland. Ferrari-coureur Phil Hill stelde de wereldtitel veilig. Ferrari had in die tijd de thans onbegrijpelijke gewoonte om Formule 1-auto’s aan het eind van het seizoen af te danken. De auto’s werden gesloopt en bruikbare onderdelen werden elders toegepast. Bijzonder genoeg telt de klasse voor Formule 1-auto’s tot 1966 wel een Ferrari 156. Jan Biekens liet de ‘sharknose’ herleven, op basis van veel originele onderdelen zoals de motor en de versnellingsbak. De Ferrari is niet rood maar geel, ter herinnering aan de Grand Prix van België van Olivier Gendebien. Deze auto laat 1 en 2 september zijn neus zien tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort.

Tijdschema Historic Grand Prix is bekend: liefst 13 races!
De Historic Grand Prix Zandvoort wordt een niet te missen evenement, met de beste internationale historische raceklassen. Het tijdschema is inmiddels bekend. Het programma op 1 en 2 september telt maar liefst dertien races, waaronder zes wedstrijden met Formule 1- en Grand Prix auto’s. Kom dus het hele weekend en bestel uw tickets met korting via www.historicgrandprix.nl

Echte liefhebbers
De echte liefhebber komt het hele eerste weekend van september naar Circuit Park Zandvoort. Op zaterdag vinden immers niet alleen de kwalificatietrainingen plaats, maar rijden bijna alle klassen ook al hun eerste race. Een weekendkaart inclusief toegang tot de paddock kost in de voorverkoop slechts 35 euro (17,50 euro voor kinderen tot 12 jaar).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet