V8 Supercars

V8 Supercars: Laatste Holden generatie-chassis van HRT voor James Courtney

Het huidige V8 Supercar-tijdperk loopt dit jaar ten einde. James Courtney gaf het allerlaatste Holden-chassis van de huidige generatie V8 Supercars een shakedown op Winton Raceway.

Tekst Willem J. Staat
Foto Holden
2012_wro12
James Courtney nog in actie met het WR012-chassis. Dit wordt nu zijn reserve-auto.
Voor volgend jaar heeft Toll HRT een interessante strategie, die nu al getest wordt!

Laatste generatie-chassis van HRT voor James Courtney
James Courtney gaf het laatste Holden VE Commodore-chassis II gisteren zijn shakedown op Winton Raceway. Het is het allerlaatste chassis dat door TWR Holden voor het huidige reglement door het Holden Racing Team gebouwd is.

James Courtney: “Dit is wel heel bijzonder. De huidige V8 Supercars hebben de sport een enorme dienst bewezen en het is voor mij een eer om het allerlaatste chassis van de huidige generatie V8 Supercars te mogen besturen. De auto is volledig nieuw en vanwege de geschiedenis is het nu al een bijzondere bolide. Wij hebben 20 ronden afgelegd en alles verliep volgens plan en dit is een goed teken voor Hamilton volgende week.”

Chassis WR015 is de vijftiende Commodore VE die door Walkinshaw Racing(de moedermaatschappij van HRT) gebouwd is. De Commodore VE maakte in 2007 zijn debuut en behaalde maar liefst 36 van de 200 overwinningen die het team behaalde. Courtney’s huidige chassis WR012 wordt voor de eerste maal de reserveauto van het HRT.

Start van een nieuwe strategie
Tevens betekent het de overstap naar een nieuwe strategie die van toepassing zal worden in het COTF(Car of the Future) tijdperk. Voor deze nieuwe era zal HRT meerdere chassis bouwen die op rouleerbasis zullen worden ingezet. Dit alles om de druk op het team tussen de wedstrijden te verminderen.
 
James Courtney: “Met de COTF-auto’s heeft de V8 organisatie al te kennen gegeven dat men voor meer races met een compactere kalender gaat. Met raceklare reserveauto’s is het gemakkelijker om de druk op de teams weg te nemen. Dit is gewoon de toekomst!”





Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet