Formule 1

Formule 1: Van der Garde rijdt morgen, Hamilton krijgt gridstraf en Mercedes is legaal

giedo_van_der_garde_duimpje

Giedo van der Garde mag morgenvroeg tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van China zijn officiële debuut maken voor Caterham. Dit betekent voor Van der Garde de eerste officiële Grand Prix-sessie in de Formule 1. Minder goed nieuws kwam er uit het kamp van McLaren, want daar weten ze al dat Lewis Hamilton zondag vijf plaatsen wordt teruggezet. Mercedes, tot slot, kan opgelucht ademhalen, want hun DRS-systeem is legaal bevonden.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Frits van Eldik en Mercedes

Hopen op droog weer
Van der Garde zal zich in Shanghai morgenvroeg bezighouden met het testen van een nieuwe vloer en het KERS-systeem. Er zit wel één maartje aan zijn test. “Als het regen moeten we banden sparen en zal ik niet zo veel rijden”, aldus Van der Garde tegenover GPUpdate.net. De eerste vrije training zal vannacht om 4 uur Nederlandse tijd worden verreden.

Nieuwe versnellingsbak voor Hamilton
Lewis Hamilton zal zondag voor het eerst dit jaar niet vanaf poleposition starten. En ook niet vanaf p2, p3, p4 of p5. De Brit moet namelijk zijn versnellingsbak wisselen en dat kost hem vijf startplaatsen. Het opvallende is dat de bak pas de afgelopen twee dagen is beschadigd. Dat moet dus betekenen dat er iets is fout gegaan bij het transport, of tijdens het opbouwen van de bolide.

mercedes

Mercedes is legaal
Mercedes zal in China wederom mogen genieten van hun dubbele DRS-systeem. Het protest van Lotus tegen de achtervleugel van de zilverpijilen is namelijk afgewezen en dus mag Mercedes gewoon met de vleugel blijven rijden. Volgens de regels mag er bij het inschakelen van DRS één flap worden opengeklapt, maar Mercedes heeft het zo ontwikkeld dat door de activatie en via gaten in de verticale endplates ook de andere flap open gaat. Dit levert een hoge topsnelheid en betere stabiliteit in de hoge bochten. Lotus vond dit trucje onreglementair, maar daar denkt de FIA dus anders over.

Mercedes zal dus het hele jaar de hoge topsnelheid behouden, maar toch hoeft niet verwacht te worden dat andere teams na deze uitspraak geforceerd gaan proberen om het systeem van Mercedes te kopiëren. Ten eerste is het systeem doorverwerkt in het hele chassis, dus dat is niet zomaar één-twee-drie over te nemen. Ten tweede is de winst alleen in de kwalificatie significant, in de race mag DRS immers alleen bij het inhalen gebruikt worden. Het verklaart ook waarom Mercedes alleen tijdens de kwalificatie zo’n groot voordeel heeft. Tijdens de race hebben ze hetzelfde euvel als vorig jaar: overvloedige bandenslijtage.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet