Persberichten

Persbericht: Dennis de Borst maakt indruk op het circuit van Zandvoort

480_borst_paas

Het nieuwe autosportseizoen is voor Dennis de Borst, ondanks de nodige technische pech, voortvarend van start gegaan. Voor bijna 19.000 toeschouwers die op de Kruitvat/Gillette Paasraces op het circuit van Zandvoort waren afgekomen, liet de snelle coureur uit de Zaanstreek zien dat hij de afgelopen winter veel snelheid heeft gevonden. Een vijfde plaats in de vol bezette Olympia-klasse van de Renault Clio Cup was zijn beste resultaat.

De lange winterstop werd door zowel Dennis de Borst als zijn team Bleekemolen Autosport benut om flink aan het niveau te werken. Niet alleen werd er een nieuwe auto voor de Febo-directeur opgebouwd, De Borst zelf ging ook aan de slag, onder leiding van de voormalige WK-coureur Jaap van Lagen. “Ik heb veel van Jaap geleerd en daar pluk ik nu de vruchten van”, verklaarde De Borst, die in de vrije training een puike rondetijd van 1 minuut 58 noteerde. “Voor mij een ongelooflijk snelle tijd en dat stemt me optimistisch voor dit paasweekeinde. Helaas kwam het er in de kwalificatietraining niet helemaal uit want na afloop bleek de stand van de voorwielen helemaal verlopen te zijn”, verklaarde De Borst zijn achtste tijd in zijn klasse.

In de eerste race, op een kletsnat circuit verreden, liet De Borst zien de afgelopen winter flinke stappen te hebben gemaakt. Hij mengde zich vol enthousiasme in het strijdgewoel in het midden van het veld. Maar na een aantal ronden moest hij helaas toch lossen. “Ik was op regenbanden gestart maar de baan droogde al redelijk snel op. En dan ga je veel tijd verliezen. Bovendien klonk er een vreemd ratelend geluid onder de motorkap. Na afloop bleek dat het uitlaatspruitstuk was gescheurd. Dan verlies je tegendruk en daarmee motorvermogen. Gelukkig hebben mijn monteurs dat in recordtempo weten te verhelpen”, legde De Borst uit waarom hij uiteindelijk met een grote krachtsinspanning nog net de zesde plaats wist te bemachtigen.

Net als in de eerste race wist De Borst bij de start van de tweede manche een paar plaatsen te winnen en ook nu moest hij zich verzetten tegen sterk aandringende concurrenten. En helaas, ook deze race verliep niet zonder technische malheur. Sterker nog, de Renault Clio begon steeds sterker te trillen. “Ik rook ook verbrande versnellingsbakolie en dat is geen goed teken. Achteraf blijkt dat een kruiskoppeling stuk was gegaan. Toch heb ik er nog een vijfde plaats uit weten te slepen en dat valt me dik mee. Maar de volgende keer graag toch een beetje minder pech. Desondanks heb ik het dit weekend prima naar mijn zin gehad”.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet