Persberichten

Persbericht: Fantastische seizoensstart voor GT3.nl met 4 zeges en 7 podiumplaatsen

480_gt3dutchgt_paas_podium

Het seizoen had voor GT3.nl, de autosport afdeling van de Porsche Groep Zuid met vestigingen in Oirschot en Maastricht-Airport, niet veel beter kunnen beginnen. Met twee zeges uit drie races in het Dutch GT Championship gaat Phil Bastiaans na het openingsweekend fier aan de leiding. Bastiaans is ontzettend blij met de nieuwe Porsche, de GT4-wedstrijdversie op basis van de Porsche 911 Cup-auto: “We hebben echt uitgekeken naar deze nieuwe auto. Toen we de weersverwachtingen zagen, wisten we dat we kansrijk waren, want in de regen is de Porsche moeilijk te verslaan. Dat bleek in de praktijk te kloppen.” Ook het nieuwe GT3.nl Junior Team scoorde met twee zeges, een tweede en twee derde plaatsen in het Dutch Formula Ford Championship boven verwachting. Melroy Heemskerk verving de geblesseerde Max van Splunteren met verve, hij tekende voor beide zeges van het team. Een bijzondere prestatie leverde Bart van Os, die met een gebroken hand zijn Formule Ford moest besturen. De formulewagendebutant presteerde het om ondanks die handicap toch drie keer naar het podium te racen.

“Het begin van een nieuw autosportseizoen is altijd een prachtig moment”, vertelt Paul van Splunteren, GT3.nl teammanager en eigenaar van Porsche Groep Zuid. “In het Dutch GT Championship waren we heel benieuwd hoe onze nieuwe auto het zou doen ten opzichte van de rest van het veld. Helemaal nieuw voor ons is de deelname aan het Dutch Formula Ford Championship, waarin wij uitkomen met de regerend Swift Cup kampioen van 2011, Bart van Os, en mijn zoon Max van Splunteren. Aangezien Max vanwege een hockeyblessure met zijn been in het gips zit , wordt hij tijdens de Paasraces vervangen door Melroy Heemskerk. De strijd tussen de jonge honden in de Formule Ford is fantastisch om te zien. Het is een klasse waarin de kwaliteit van de races geweldig is, de kwantiteit is met 8 deelnemers echter wel een probleem. We hopen van harte dat het lukt om dit mooie kampioenschap gedurende het seizoen uit te breiden met meer formulewagens, want dat verdient deze leuke klasse gewoon.”

Tijdens de twee kwalificatiesessies voor het Dutch GT Championship reed Jan Lammers op de voor het kampioenschap nieuwe Avon-banden in de eerste stint de vijfde tijd. Met de informatie die dat het team opleverde, kon vervolgens Phil Bastiaans zijn voordeel doen, met een mooie poleposition als beloning.

De eerste race op zaterdag leverde een continu wisselend weerbeeld op, wat de omstandigheden op de baan tricky maakte. Maar Lammers kon het tempo van de kopgroep uitstekend volgen. “De nieuwe Porsche is echt een enorme vooruitgang voor ons. De auto is veel stijver en een echter racer. De sequentiële versnellingsbak zorgt ervoor dat we nu veel rustiger in de auto zitten; vorig jaar kostte het schakelen ons veel tijd. Dat betekent voor ons dat we ons veel meer kunnen focussen op het rijden zelf.“ Voor Lammers was een vierde positie het maximaal haalbare in de eerste race, hoewel het weinig scheelde of hij had de voor hem liggende Paul Vahstal nog kunnen passeren. “Door de moeilijke omstandigheden op de baan hebben we in de set-up wat beslissingen genomen die niet helemaal uitpakten zoals gehoopt. Voor mijn race was dat natuurlijk jammer, maar het heeft ons voor Phil wel nuttige informatie opgeleverd.”

480_gt3dutchgt_paas_porsche

Dat bleek een juiste uitgangspositie, want Bastiaans kwam in zijn race vanaf poleposition prima uit de startblokken. “Na drie jaar in de vorige Porsche was dat echt mijn auto geworden, dus enige weemoed had ik vooraf wel. Maar de nieuwe auto is echt geweldig, helemaal nu we de set-up goed voor elkaar hadden in de tweede race op paasmaandag. Ik kon redelijk eenvoudig bij mijn achtervolgers wegrijden toen de baan nog nat was. In de laatste fase van de race werd het nog even spannend toen de baan opdroogde en Ferdinand Kool in zijn Corvette op me inliep. De banden hadden toen het beste wel gehad en van de Corvette is bekend dat die razendsnel is op een droge baan. Gelukkig kan ik aardig verdedigen en lukte het me om Kool achter me te houden en zo voor ons team de eerste zege te scoren.”

Ook de hoofdrace over 50 minuten met rijderswissel werd onder natte omstandigheden gereden en dat was koren op de GT3.nl molen. Bastiaans nam de start voor zijn rekening en wist na een bliksemstart zijn voorsprong elke ronde een seconde uit te breiden. Met een voorsprong van ruim 10 seconden mocht Lammers het stuur overnemen. Bijna sloeg het noodlot toe omdat een andere rijder precies zijn pitstop maakte toen Lammers weg wilde rijden. Gelukkig ging dat net goed en kon hij aan de leiding aan zijn stint beginnen. Na enkele ronden, toen alle teams de pitstop hadden gemaakt, bleek dat het GT3.nl team dankzij een prima pitstop nog meer tijd had gewonnen. De 10 seconden waren opgelopen tot ruim 21 seconden, maar dat weerhield Lammers er niet van om het gas er flink op te houden om die voorsprong vast te houden. Zo werd ook de hoofdrace gewonnen met uiteindelijk een marge van maar liefst 21.047 seconden.

Uiteraard was iedereen dolenthousiast na de dubbelzege in de koningsklasse van de nationale autosport. “Het is natuurlijk nog maar het begin van het seizoen, maar om te zien dat we nu al dit succes hebben kunnen neerzetten, stemt ons uitermate tevreden”, concludeerde Paul van Splunteren.

480_gt3junior_paas_actie

Het GT3.nl Junior Team had in de voorbereidingen al hoopvolle prestaties geleverd, maar zo’n twee weken voor de seizoensstart volgden er twee tegenvallers. Zo liep Max van Splunteren tijdens een hockeytraining een scheurtje in zijn linker bovenbeen op. Met zijn been in het gips was het voor hem onmogelijk om te racen en werd in Melroy Heemskerk, de Formule Ford-kampioen van 2009, een bekwame plaatsvervanger gevonden. Ook Bart van Os kreeg met een fikse teleurstelling te maken toen hij thuis van de trap viel en daarbij het middenhandsbeentje van zijn rechterhand brak. Voor hem was het gelukkig wel mogelijk om te racen, maar omdat dit erg pijnlijk was en hij bovendien met die rechterhand moest schakelen, verwachtte Van Os niet veel van zijn races.

In de praktijk bleek dat gelukkig mee te vallen, want Van Os mocht meteen in zijn allereerste Formule Ford-race naar het podium. “Ik kon tot mijn verbazing het tempo aardig volgen, al was het wel pijnlijk. Zelfs zo goed dat ik als derde over de finish kwam en dus meteen een trofee in ontvangst mocht nemen.”

Ook de tweede race op zaterdag leverde een bokaal voor de derde plaats op en in de laatste Formule Ford-race zat er zelfs nog meer voor de geblesseerde coureur in, namelijk een fraaie tweede plaats.

480_gt3junior_paas_podium

Melroy Heemskerk was ook succesvol, al viel hij in de eerste race uit na een incident met een andere rijder. De twee volgende races wist Heemskerk echter winnend af te sluiten, wat ervoor zorgde dat het GT3.nl Junior Team met vijf bokalen naar huis mocht terugkeren.

De volgende races van zowel het Dutch GT als het Dutch Formula Ford Championship zijn tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort, op 26 en 28 mei 2012.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet