GT

GT: Vanthoor en Ortelli winnen ook tweede GT1 WK race op Nogaro

Laurens Vanthoor en Stephane Ortelli hebben ook de tweede race van het FIA GT1 Wereldkampioenschap gewonnen. In de Championship Race op het Circuit Paul Armagnac in Nogaro ging het gevecht om de winst enkel tussen de beide Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra’s. De concurrentie kwam er op een droge baan niet aan te pas.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: SRO


2012_wrt32_r2_sro
Twee uit twee voor Laurens Vanthoor en Stephane Ortelli

Goede start Audi's, valse start Vilander en Parisy
Bij de start waren de Audi’s goed weg, maar wist Toni Vilander zijn Ferrari 458 Italia er toch nog tussen te krijgen. Een superstart was er voor Frédéric Makowiecki in de Hexis Racing McLaren MP4-12C GT3 die van een 17e naar de 9e plek wist op te klimmen. Het was helaas ook het laatste wapenfeit van Makowiecki, die in de vierde ronde de strijd moest staken met een electronisch probleem. De tweede auto van Hexis viel overigens na een half uur ook uit.

Na acht ronden zat Vilander iets meer dan een seconde achter leider Ortelli, maar de wedstrijdleiding besliste dat de Fin een valse start had gemaakt en de Ferrari-coureur kreeg een drive through. Hetzelfde lot onderging Mike Parisy in de Exim Bank Team China Porsche, die op dat moment op de vierde plaats lag.

Door de straffen voor Vilander en Parisy schoof Enzo Ide naar de derde plaats, direct gevolgd door de beide All-Inkl.com Münnich Motorsport Mercedessen. Bij het ingaan van de vijftiende ronde maakte Ide een fout en wist Marc Basseng hem eindelijk te passeren.

Belgian Audi Club Team WRT onverslaanbaar na de pitstops
Na 19 ronden kwam Ortelli naar binnen voor zijn verplichte pitstop, Frank Stippler bleef nog twee ronden langer buiten. Oliver Jarvis nam het stuur over van Stippler en wist net voor Laurens Vanthoor weer de baan op te komen en de leiding in de race over te nemen. Achter de beide Audi’s kwamen de Mercedessen weer als derde en vierde terug op het circuit.

De volgende ronden stonden volledig in het teken van het gevecht tussen de beide Audi teamgenoten. Na 25 ronden probeerde Vanthoor binnendoor de leiding te nemen, maar de jonge Belg schoot iets door waardoor Jarvis er weer voor kwam. Vier ronden later lukte het Vanthoor echter wel om Jarvis in te halen en al snel verdween de nummer 32 Audi R8 LMS ultra aan de horizon.

In de resterende ronden kwam Markus Winkelhock nog dichtbij de Audi van Oliver Jarvis, maar uiteindelijk was het net als de race op zaterdag een Belgian Audi Club Team WRT een-twee. De twee Mercedessen finishten de race als derde en vierde.

2012_allinkl_nogaro_sro
De All-Inkl.com Münnich Motorsport Mercedessen waren 'best of the rest' in Nogaro

Nederlanders buiten de prijzen

Beste Nederlander was Nicky Pastorelli. De All-Inkl.com Münnich Motorsport coureur kwam 2 seconden tekort voor het podium. Peter Kox was in zijn stint snel, maar eindigde de wedstrijd uiteindelijk als zevende. Yelmer Buurman en zijn teamgenoten kwamen er in de BMW Z4 GT3 niet aan te pas, de BMW verloor elke ronde terrein en aanpassingen aan de Balance of Performance lijken de enige oplossing. Voor Stef Dusseldorp was het een weekend om snel te vergeten. Na gisteren op weg naar de grid van de baan te zijn gegaan, kwam de coureur uit Lichtenvoorde ook vandaag niet aan racen toe.

Nicky Pastorelli: “Ik ben blij met het resultaat dit weekend. We waren eigenlijk de enige die de racepace van de Audi’s goed konden bijhouden. Maar dit was wel het maximale resultaat dit weekend. Het team heeft hard gewerkt, de Mercedes-Benz SLS AMG moet en kan nog beter worden en het is ook nog wennen aan de Pirelli banden. Het was ook niet echt een circuit voor deze auto, te veel korte bochten.”

Uitslag Championship Race FIA GT1 World Championship
1. Ortelli/Vanthoor (WRT) Audi R8 LMS, 40 ronden
2. Stippler/Jarvis (WRT) Audi R8 LMS, + 3.731
3. Basseng/Winkelhock (All-Inkl.com) Mercedes-Benz, + 4.421
4. Pastorelli/Jäger (All-Inkl.com) Mercedes-Benz, + 6.366
5. Ide/Castellacci (AF Corse) Ferrari 458 Italia, + 18.925
6. Vilander/Salaquarda (AF Corse) Ferrari 458 Italia, + 21.231
7. Kox/O'Young (Reiter) Lamborghini Gallardo, + 21.682
10. Buurman/Bartels (Vita4One) BMW Z4, + 1m00.307
17. Makowiecki/Dusseldorp (Hexis) McLaren MP4-12C, niet gefinisht
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet