Dutch GT4

Dutch GT: Phil Bastiaans en Jan Lammers winnen hoofdrace

480_phil_start_T8Q1206

Bij de paasraces op het Circuit Park Zandvoort hebben onder het toeziend oog van bijna 19.000 toeschouwers de ervaren Phil Bastiaans en Jan Lammers de eerste hoofdrace van het Dutch GT kampioenschap 2012 gewonnen. Henry Zumbrink en Ferdinand Kool eindigden met hun Corvette op een tweede plaats. De Ekris BMW van Ricardo van der Ende en Nicky Castburg completeert de top drie. Winnaar in de Legends Cup werd Paul Vahstal.

Tekst: Matthé IJzerman - persconferentie Maarten Overdijk
Foto's: Chris Schotanus, Klaas Norg, Co van der Gragt en Bart Buijs

480_phil_jan_regen_4802

Met grote overmacht wonnen Phil Bastiaans en Jan Lammers in de stromende regen de 50 minuten durende hoofdrace, die na alle hectiek in de sprintraces een tamelijk saai verloop had. Al bij de start overrompelde Bastiaans de meute en reed iedereen meteen op afstand. Was dat verrassend? Nee dus. Ook in het verleden waren de achterwielaangedreven bolides met de ‘heckmotor’ vreselijk snel op een natte baan. En zelfs nu, alle zorgen vooraf over de kwaliteit van de Avon regenbanden ten spijt, was er geen vuiltje aan de lucht.

480_ende_publiek_9apr121490

Ook Henry Zumbrink en Ferdinand Kool konden geen potten breken, terwijl de Corvette op droog de meerdere van de Porsche (b)leek. Ricardo van der Ende had wel een oplossing voor de overmacht van Porsche in de regen: “SRO moet gewoon smallere regenbanden voor de achterkant van die auto voorschrijven. Dan wordt het een ander verhaal”, denkt de titelverdediger, die met zijn tweede plaats op zaterdag en de derde vandaag in de regen content was: “Het maximaal haalbare”, oordeelde hij.

480_freebird_4820

Voor Cor Euser had er dit weekend veel meer ingezeten, verzekerde hij. Winst op zaterdag en regen op paasmaandag, weersomstandigheden waaronder de Lotus Evora wel eens voor een verrassing zou kunnen gaan zorgen. Dick Freebird reed een bekeken eerste deel van de race maar Mathijs Harkema kon het geduld niet opbrengen om de flitsende Lotus op een geschikt moment te passeren. Als dat moment er überhaupt gekomen zou zijn, maar dat terzijde.

480_lotus_eraf_4819

Bij het uitkomen van de Tarzanbocht werd Freebird aangetikt en die knalde in de vangrail. Met een hoop schade aan de rechter voorkant tot gevolg. “Ik baal hier stevig van. Nergens voor nodig. Het kost ons, en zeker mij, hele kostbare punten. We hadden in deze race nog heel ver kunnen komen”, brieste routinier Euser. Harkema zou van de wedstrijdleiding wegens onsportief rijden een straf van 30 seconden krijgen en dat gelukkig na afloop van de race. Een goede ontwikkeling.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet