Dutch GT4

Dutch GT: Bastiaans wint nipt


480_verheul_0887

Jan Joris Verheul is niet gerust op de lange-afstandsrace. Zijn HDI-Gerling BMW slingerde er in de eindfase zo op los dat hij zich niet kon verdedigen tegen de aanstormende Mathijs Harkema, die de Corvette goed onder de knie bleek te hebben. “Ik heb vanaf het begin de banden zoveel mogelijk gespaard. Dat kon ook omdat ik niet van achteren werd bedreigd. Maar desondanks begon de BMW toch wel heel erg te glijden”, verklaarde Verheul. “Ik had een waardeloze start en viel helemaal terug naar plaats negen. Vandaar heb ik me aardig kunnen opwerken. Dat gevecht met Jan Joris was erg leuk”, aldus Harkema, die als derde finishte.

480_freebird_1857

Dick Freebird had de hele race volop moeten knokken in een groepje van vier en slaagde er in de slotfase ook nog in Jan Joris Verheul in te halen. Voor Sandor van Es was dat net niet weggelegd. Hij volgde met de debuterende Nissan 370Z op korte afstand de strijd voor hem en was daar al heel tevreden mee. “Vrijdag en ook zaterdag was de balans van de auto nog ver te zoeken. Over- en onderstuur wisselden elkaar af. Nu was hij bijna perfect in balans. Heerlijk om mee te racen. We komen alleen wel vermogen te kort want die kopgroep is wel erg ver uit beeld. Maar we zitten wel ongeveer op gelijke hoogte met de BMW’s en dat is toch de referentieauto van de klasse”.

480_schade_nissan_1903

Sandors teamgenoot Tim Coronel reed in de Gerlachtbocht de neus van de Nissan aan splinters en dat zag er best vreemd uit. “Schakelfoutje. De koppeling te snel laten opkomen of te weinig tussengas. In een keer brak de achterkant uit”, verklaarde de Nissan GT Academy team-kopman. Een ding werd wel duidelijk: in de slotfase van de race reden de Lotus en de Nissan van Van Es nog in de lage 50-ers. De rest van het veld zat hoog in de 51-ers en zelfs 52-ers. Zouden die twee auto’s dan het vriendelijks met de banden omgaan en dus kanshebber voor de 50-minutenrace zijn? Vanmiddag weten we meer.

480_phil_blij_1945

Uitslag race 2 HDI-Gerling Dutch GT
Kruidvat Gillette Paasraces, Circuit Park Zandvoort, maandag 9 april 2012
1. Phil Bastiaans (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 + 14 ronden
2. Ferdinand Kool (Day V Tec) Corvette C6 + 0.127
3. Mathijs Harkema (Day V Tec) Corvette C6 + 19.409
4. Dick Freebird (Cor Euser Racing) Lotus Evora + 21.891
5. Jan Joris Verheul (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4 + 24.645
6. Sandor van Es (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z + 25.287
7. Maik Barten (SFL Performance Team) BMW M3 GT4 + 37.219
8. Luc Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro + 44.951
9. Bernhard van Oranje (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 + 55.473
10. Tim Coronel (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z + 1 ronde

480_uitval_braams_1896

DNF Max Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro + 9 ronden
DNF Nicky Catsburg (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 + 10 ronden
DNF Christopher Stockton (Team Ningbo) BMW M3 GT4 + 13 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet