Dutch GT4

Fraaie start HDI-Gerling Dutch GT Championship


Euser had intussen Henry Zumbrink op zijn achterbumper gekregen en het duurde niet lang of de Corvette-piloot was er voorbij om even later Van der Ende met een fraaie manoeuvre buitenom in de Tarzanbocht te pakken te nemen. En omdat Huisman dus uitviel kreeg hij zo de kop in handen om die niet meer weg te geven. “Mijn start was niet best maar daarna ging het geweldig. De Corvette is heel vergeeflijk voor de banden en ik kon het tempo dan ook tot het eind volhouden. Nee, ik ben niet om tactische redenen van mijn gas gegaan. Ik ben een racer en ik wil racen”, beklemtoont de winnaar.

480_strijd_5c3020

Euser de smaakmaker
Cor Euser wist nadat hij door Zumbrink was gepasseerd Van der Ende voorbij te steken. De BMW begon steeds meer te glijden en voor Euser was het wachten tot hij de buit kon binnen hengelen. “Ik zag dat Ricardo met zijn aanvallen op Duncan veel van zijn banden vergde. Op dat moment reed ik trouwens ook als een duivel. Ik had gedacht dat we met de Lotus op droog een seconde te kort zouden komen maar dat blijkt dus niet zo. Ik heb echt genoten van de strijd met Ricardo. Het was heel fair, echt racen. Jammer dat Ricardo dan een waarschuwingsvlag wegens onsportief rijden krijgt. Dat sloeg nergens op. We zijn ervaren rijders en knokken op de vierkante meter. Dat wil men toch juist ook zien? Of niet soms?”, aldus Euser, die daarmee aanstipte wat de toeschouwer ook al had gezien: het GT-veld mag dan niet groot zijn, het hoge niveau van de coureurs maakt heel veel goed.

Toch kwam niet iedereen goed uit de verf. Jan Lammers bijvoorbeeld niet. Bij het team van Porsche Eindhoven was men na de testdagen optimistisch gestemd, maar een aanpassing aan de vering werkte averechts. “Met de vorige set-up kon ik met gebruikte banden moeiteloos achtenveertigers rijden, nu kwam ik, toen mijn banden ook wat ouder waren geworden niet onder de vijftig. Ik kreeg het vermogen niet op de weg, de achterkant was veel te stijf”, verklaarde Lammers, die toegaf echt teleurgesteld te zijn. “Ik had me er heel erg op verheugd en dan is het feit dat je niet kunt meekomen best teleurstellend. Maar goed, we hebben weer veel data voor de auto kunnen verzamelen en we komen er echt wel”.

480_nissan_9857

Geen pienter pookje
Bij het Dutch Nissan GT Academy Team was de stemming minder goed. Weliswaar had Thomas Arends zijn allereerste race zonder problemen uitgereden, maar de andere Nissan 370Z haalde het eind van de race niet. En dat nadat Bertus Sanders de eerste ronden keurig vlak achter de kopgroep had gereden. “Ik reed me toen wel het licht uit mijn ogen om het bij te houden maar ik kon goed volgen. We waren heel benieuwd hoe de banden het zouden houden als je in het begin van de race heel hard trapt. Maar ja, toen bleef de pook van mijn sequentiële bak hangen. En omdat je dan niet zeker bent of je een versnelling net wel of net niet hebt ingelegd, en je dus alle tandwielen naar de knoppen kunt helpen, heb ik hem maar de pits ingereden. Het moet een kleinigheidje zijn. Jammer dat we dus geen data over een hele race hebben kunnen verzamelen”, betoogde Sanders.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet