Dutch GT4

Dutch GT: Huisman en Bastiaans op pole

480_huisman_1_2920

De eerste confrontatie in het HDI-Gerling Dutch GT Championship heeft nog geen duidelijkheid over de krachtsverhoudingen opgeleverd. Daarvoor waren de omstandigheden te wisselend. Duncan Huisman was de grote verrassing door op een natte baan de Camaro naar de pole voor de eerste race te sturen. Phil Bastiaans was erg wakker met de nieuwe Avon regenbanden en pakte bliksemsnel de snelste tijd in de tweede kwalificatietraining.

Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Chris Schotanus, Klaas Norg en Co van der Gragt

480_bandenwissel__0775

Er was een aantal teams dat zich liet verrassen door het nieuwe regenrubber dat Avon had aangevoerd. Tijdens de BOP-test bleken de banden die toen ter beschikking waren, al na drie ronden opgereden te zijn, waarop er voor Pasen een hardere compound werd aangevoerd. Het lijkt erop dat die het wel een hele race zullen gaan volhouden maar ze blijken tevens erg piekgevoelig te zijn. “Ik maakte in mijn eerste snelle ronde nog een foutje maar de volgende was goed voor de pole. Daarna waren de banden zeker een seconde langzamer geworden”, legde Duncan Huisman uit. Phil Bastiaans deed het helemaal perfect. Hij reed de tweede training en startte eerst op het setje waarmee Jan Lammers de Porsche GT4 naar de 5e tijd had gereden.

480_bastiaans_actie_0763

“Ik wilde alleen even de baan verkennen”, zei de kampioen van 2010, die daarna een nieuw setje liet monteren; in zijn eerste snelle ronde meteen de pole bezegelde en vervolgens de auto in de pits liet staan. Porsche Eindhoven teammanager Robert van Barneveld vond dat zijn team goed had geanticipeerd. “We wisten al dat dit ging gebeuren en het werkte dan ook goed uit. Overigens de complimenten voor de mensen van Avon want die zitten er bovenop. We krijgen hier op het circuit veel assistentie van die Engelsen. Zandvoort is qua bandenslijtage iets totaal anders dan een gemiddeld Engelse circuit maar ze hebben nu al zoveel data verzameld dat ze voor de volgende keer vast met een nog weer verbeterde regenband zullen komen opdraven”.

Lesstof voor het Nissan-kamp
Bij het Nissan GT Academy team keken Tim Coronel en Sandor van Es na afloop van de tweede training enigszins bedrukt. Ze reden op de regenbanden die Thomas Arends en Bertus Sanders in de eerste sessie al hadden gebruikt en kwamen dus per definitie anderhalve seconde te kort. “Nou, dat hebben we dan ook weer geleerd”, bromde Coronel. Zijn partner en GT Academy-winnaar Thomas Arends had een half uur later de blos nog op de wangen. “Knap heftig met zo’n auto in de regen. Diverse keren brak de achterkant uit maar ik ben niet gespind. En dat is alvast een goed begin”, lachte hij. Bertus Sanders is met een zesde tijd in Q1 de hoogst geklasseerde Nissan-rijder. “Ik had minder verwacht maar de auto is erg makkelijk te controleren. Helemaal niet ‘snappy’. Daar gaan we nog veel plezier aan beleven”.
Bij Day V Tec was de stemming ook prima want zowel Henry Zumbrink als Ferdinand Kool zitten ’van voren’. De laatste werd tweede achter Bastiaans, de eerste vierde vlak achter Cor Euser. “De balans van de Corvette is optimaal maar dat weten we alleen op een droge baan. Dit was de eerste keer in de regen en in dat licht bezien is de vierde plaats niet verkeerd”. Mathijs Harkema pakte in Q2 de zesde tijd, Paul Vahstal kwam niet verder dan de 10e tijd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet