Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: GP van Frankrijk terug, Massa krijgt spoedcursus

frankrijk_grid

Het lijkt erop dat de Grand Prix van Frankrijk volgend jaar weer op de kalender staat. De race op Paul Ricard zal dan helaas gaan afwisselen met Spa-Francorchamps.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Peter van Egmond

Paul Ricard is eigendom van F1-baas Bernie Ecclestone. De baan wordt vooral gebruikt als testbaan, maar gaat nu dus waarschijnlijk ook weer races verzorgen. Voor het laatst stond het circuit in 1990 op de kalender. De Franse Grand Prix vond in 2008 voor het laatst plaats, op Magny-Cours. Om de race te kunnen hosten moet de Grand Prix van Spa-Francorchamps helaas om het jaar wijken. De baan wordt door velen de mooiste van de wereld gevonden, maar de organisatie kan het financieel niet bolwerken. Helaas.

Hoop doet leven
Na de Grand Prix van Maleisië was er nog voldoende stof tot napraten. Bij Ferrari bijvoorbeeld. Fernando Alonso staat in het kampioenschap na twee races eerste, met 35 punten. Felipe Massa staat, nog zonder punten, op de achttiende plaats, waar hij alleen de Marussia’s, Caterhams en HRT’s achter zich houdt. Daarom moest de Braziliaan door de week aan de bak in de fabriek. “Ik ben met Rob Smedley en Pat Fry gaan zitten en we hebben alles van de afgelopen twee weekenden doorgenomen. Ik ben teleurgesteld, maar het is tijd om dit hoofdstuk af te sluiten. De zaken kunnen snel omslaan, dat heb ik in het verleden wel gemerkt.” In Massa’s net-niet-kampioensjaar 2008 scoorde hij ook geen punten in de eerste twee wedstrijd. Hoop doet leven.

Vettel en Karthikeyan kibbelen
Sebastian Vettel was na de Grand Prix van Maleisië woest: doordat Vettel tegen Karthikeyans achterwiel aanreed, behaalde hij geen punten. De middelvinger in de cockpit was al best duidelijk, na de race haalde Vettel ook nog verbaal uit. “Op de openbare weg rijden ook altijd idioten, helaas hebben we die hier ook een.” Karthikeyan liet het hier echter niet bij zitten en verweerde zich: “Hij geeft mij de schuld van zijn belabberde prestaties. Bij blauwe vlaggen moeten achterblijvers aan de kant en dat deed ik, maar we hoeven niet van de baan omdat hij een betere auto heeft. Hij zal wel gefrustreerd zijn.” Dat laatste zou zomaar eens waar kunnen zijn.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet