WTCC

WTCC: Muller wint weer, Coronel derde na fraaie strijd

120401_wtcc_valencia_r1_muller_actie
Wat de concurrentie van Yvan Muller te zien kreeg...

Drie verschillende merken op de eerste drie plaatsen lijkt natuurlijk heel goed, maar de dominante wijze waarop titelverdediger Yvan Muller met zijn Chevrolet Cruze ondanks 40 kg extra gewicht in de eerste race op Valencia zijn derde overwinning van het seizoen behaalde, sprak boekdelen. Niettemin, ook de tweede plaats voor Gabriele Tarquini in de Lukoil-SEAT en de derde positie van Tom Coronel in de ROAL-BMW stemmen tevreden, vooral omdat de Italiaan en de Nederlander een fraaie strijd uitvochten.


Tekst: René de Boer
Foto: FIA WTCC/Photo4


Bij de rollende start pakt Tarquini de kop voor Muller, maar de Fransman gaat er in de eerste bocht aan de binnenkant voorbij. Coronel is derde voor Oriola, die korte tijd daarna door Huff wordt ingehaald. Huff tikt even Coronelk aan, terwijl Bennani in de rondte gaat. Aan het eind van de eerste ronde leidt Muller voor Tarquini, Coronel, Huff, Oriola, Michelisz, Menu en Dudukalo. Vooraan domineert Muller naar believen: na twee ronden heeft hij al 1,8 seconde voorsprong op Tarquini. Huff houdt de druk op Coronel, maar onze landgenoot verdedigt zijn derde plaats. Beste privérijder is Pepe Oriola op de vijfde plaats.

De Italiaanse strijd tussen Alberto Cerqui en Stefano D’Aste is zeer de moeite waard, ook al gaat het om niet meer dan de 13e plaats. Halverwege de voor WTCC-begrippen kalme race is Mullers voorsprong als koploper al uitgelopen tot 3,8 seconden. Menu zet zijn opmars voort: hij heeft Michelisz en Oriola ingehaald en is na zes ronden vijfde. Dudukalo moet ondertussen in de pits de strijd staken, opnieuw technische problemen in het SEAT-kamp, nadat gisteren de auto van de Rus na de kwalificatie in het parc fermé vlam vatte.

In de achtste ronde opent Coronel de aanval op Tarquini, terwijl hij zelf de hete adem van Huff in de nek voelt. Ondertussen is de voorsprong van Muller al opgelopen tot 5,820 seconden. In ronde negen plaatst Coronel in de tweede bocht opnieuw een aanval, met brandende koplampen op zijn BMW tikt hij twee maal de SEAT van de Italiaan aan. Korte tijd later krijgt Coronel daarvoor een waarschuwing.

D’Aste bindt de strijd aan met Nash in de AON-Ford en passeert de Brit in ronde elf, waarmee de Italiaan ook elfde is. Interessant ook het duel tussen de beide Proteam-BMW-teamgenoten Tutumlu en Bennani op de plaatsen 16 en 17. Vooraan gebeurt er niets meer: Muller wint voor de derde keer dit seizoen, gevolgd door Tarquini en Coronel, ondanks diverse pogingen van Coronel in de slotfase om de Italiaan nog voorbij te steken. Daarachter de beide Chevrolets van Huff en Menu, Oriola als winnaar bij de Yokohama Independents, Michelisz, Engstler, Monteiro en O’Young.

Uitslag:
1. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, 13 r. in 22:53,924 (gem. 136,42 km/u)
2. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon WTCC, op 6,988
3. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, op 7,232
4. Rob Huff (GBr), Chevrolet 1.6T, op 8,982
5. Alain Menu (Zwi), Chevrolet 1.6T, op 9,250
6. Pepe Oriola (Spa), SEAT Leon WTCC, op 10,614
7. Norbert Michelisz (Hon), BMW 320 TC, op 11,854
8. Franz Engstler (Dui), BMW 320 TC op 12,202
9. Tiago Monteiro (Por), SR Leon 1.6T, op 21,185
10. Darryl O’Young (HKg), SEAT Leon WTCC, op 24,010

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet