VLN

VLN: Schubert-BMW wint verkorte seizoensstart

vln_start_r1
Start van het seizoen in de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring

De Duitse VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring 2012 ging van start met de 59e editie van de ADAC Westfalenfahrt. De seizoensstart duurde echter korter dan gepland, want na twee uur en 45 minuten besloot de wedstrijdleiding om de strijd te staken. Het zicht was inmiddels zo slecht geworden dat verder rijden als onverantwoordelijk werd beschouwd. De geplande raceduur van vier uur werd daarmee niet gehaald, maar omdat er 160 minuten gereden waren, kon aan de geklasseerde teams wel het volledige aantal punten worden toegekend. Het Schubert-BMW-team met Dirk Adorf, Jörg Müller en Dirk Müller ging aan de haal met de overwinning, gevolgd door de Porsche 911 GT3-R van het debuterende Timbulli-team met Marc Hennerici, Norbert Siedler en Dennis Busch en de Manthey-Cup-Porsche met Wolfgang Kohler en Christian Menzel.


Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar


vln_r1_porsche_duel_1
De Falken-Porsche (27) stond op pole, maar kon de goede uitgangspositie niet verzilveren vanwege een gebroken aandrijfas

Rustig aan, maar toch pole
In de kwalificatie reed Peter Dumbreck in de Falken-Porsche met 8:20,8912 minuten de snelste tijd, ondanks het feit dat het team het volgens de Schot “nog wat rustiger aan” wilde doen om voldoende met nieuwe banden te kunnen testen. Daarachter stond de Schubert-BMW Z4 in fabriekskleuren, bestuurd door Dirk Adorf en Dirk en Jörg Müller. Beste Nederlander in de startopstelling was Ricardo van der Ende, die de Vita4One-BMW Z4 deelde met Mathias Lauda en Richard Göranson. Voor Van der Ende was het zijn tweede race-optreden op de Nordschleife, nadat hij vorig jaar al een keer ervaring opdeed tijdens een VLN-wedstrijd met de BMW 130i van het Certainty-team van Dillon Koster. “Maar deze Z4 is wel een heel ander verhaal”, verklaarde de regerend Nederlands GT4-kampioen. “Het lijkt opeens wel alsof er veel meer bochten in het circuit zitten… Dan moet je wel veel vertrouwen hebben om het gas erop te houden.”

vln_r1_dillon_eric_laurent_machielse
Lau Michielse, Erik Weijers en Dillon Koster, de line-up in de Black Falcon-Z4

Erik Weijers, Dillon Koster en Lau Michielse kwalificeerden zich met de Black Falcon-BMW Z4 als 125e algemeen en als zevende in de klasse V5. “Aan het begin van de training, toen de baan nog nat was, waren we zelfs het snelst in de klasse, maar naarmate de baan opdroogde vielen we wat terug in het klassement”, verklaarde Erik Weijers. Ter voorbereiding op de Nederlandse Clio Cup-race, die in mei in het voorprogramma van de 24-uursrace op de Nordschleife gehouden wordt, namen Sebastiaan en Michael Bleekemolen en Melvin de Groot en Dennis de Borst elk met een Clio van het Team Bleekemolen aan de VLN-race deel. In de met 23 auto’s uitstekend bezette Clio Cup-klasse kwalificeerden Michael en Sebastiaan Bleekemolen zich als twaalfde (141e algemeen), Melvin de Groot en Dennis de Borst startten als 18e in de klasse en 168e algemeen. “Met slicks op een natte baan, dat was wel heftig”, constateerde Dennis de Borst.

vln_phoenix_audi_achteruit
Frank Stippler wordt in de rondte getikt in de eerste ronde

Problemen in de beginfase

In de beginfase van de race hebben er al gelijk rijders problemen: Stippler wordt in de nummer 15-Bilstein-Audi in de rondte getikt en glijdt lange tijd achteruit, voordat hij de auto tot stilstand brengt. Voor de Dörr-McLaren van Chris Goodwin, Arno Klasen en Peter Posavac is de race na een aanrijding na enkele minuten al ten einde. Korte tijd later is ook de tweede McLaren uit de race. Aan het einde van de eerste ronde stranden Lamy/Wittmann/Klingmann met de tweede Vita4One-BMW. Ondertussen leidt Henzler met de Falken-Porsche.

vln_r1_mclaren_opwarmronde
Na vier ronden waren beide McLarens uit de wedstrijd

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet