BMW 130i Cup

Mooie première BMW 130i Cup tijdens Paasraces (Lang)



Net niet

Iedereen in het BMW-kamp zegt dat het niet belangrijk is hoe snel de rondetijden van de auto’s zijn. Het is veel belangrijker dat alle auto’s even snel zijn en dat er (dus) veel strijd is. Dat neemt niet weg dat de rondetijden tussen de BenQ-Siemens BMW 130i Cup en de Dunlop SportMaxx Clio Cup door velen driftig vergeleken werden.

 tim_coronel

Tim Coronel was de snelste in de kwalificatietraining van de nieuwe merkencup. Hij reed een tijd van 1:57.787 en was daarmee 0,2 seconde minder snel dan Bertus Sanders, de man op pole in de Dunlop SportMaxx Clio Cup. Qua snelste raceronde moest de nieuwe klasse meer toegeven (1:58.547 ten opzichte van 1:57.760 voor de Clio Cup). Omdat er aan de BMW’s nog het nodige valt te verbeteren op het gebied van de afstellingen en de Clio’s nu wel uitontwikkeld zijn, lijkt de BenQ-Siemens BMW 130i Cup de race om de titel ‘snelste merkencup’ in de loop van het seizoen wel te gaan winnen.

 ricardo_vliegen
De auto's vlogen nog niet over de baan, maar er is genoeg ruimte voor verbeteringen.

Dat mag ook wel, zullen critici zeggen. De BMW heeft immers een drielitermotor onder de motorkap liggen, terwijl de Clio’s het met twee liter moeten doen.

Ricardo van der Ende reed de tweede tijd, voor verrassing Patrick Dirks en Jan Joris Verheul. Rob van Someren was geen verrassing. Hij was de langzaamste, exact twee seconden achter de op één na langzaamste deelnemer.

 somertijd

Ricardo op kop

Op de startgrid van de eerste race bleef één plek leeg. Bas Schothorst, die een nette zesde trainingstijd had laten noteren, moest de race missen met een overtoerde motor.


 r1_ricardo_tim

Ricardo van der Ende maakte de beste start. Tim Coronel sloot aan, voor Patrick Dirks, Marc Koster (die Jan Joris Verheul naar de vijfde plek verwees) en Sebastiaan Bleekemolen.

 r1_ricardo_voor_tim

Dit zestal reed tot halverwege de twaalf ronden durende race als aan een touwtje, onderwijl af en toe van positie wisselend.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet