Retro

1987: Michael Bleekemolen smaakmaker Paasraces 1987

bleek_huub

Naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van Fast Company een korte terugblik op hoe de nationale autosport er precies 25 jaar geleden voorstond. Hierbij het verslag van de Paasraces van van 20 april 1987, waarin opvallend is hoeveel namen nog steeds actief zijn in de autosport van vandaag de dag.
Tradities moeten er zijn. En dus kan het in de weken rond Pasen nog zulk mooi weer zijn, tweede Paasdag zal het regenen. Zo ook dit jaar en daarom was het des te verheugender dat het behoorlijk aantal verschenen toeschouwers een paar spectaculaire races kreeg voorgeschoteld. Met Michael Bleekemolen als smaakmaker.

Tekst: Gerrie Hoekstra en Matthé IJzerman
Foto's: Gerrie Hoekstra

Supertoerwagens
De supertoerwagens reden aan het eind van het Paasprogramma een race over 40 ronden. Michael Bleekemolen deed mee met zijn Renault Alpine, waarmee hij normaal gesproken het complete Europa Cup seizoen zou gaan rijden. Huub Vermeulen deelde het stuur met Arthur van Dedem, maar had tijdens de vrije trainingen zijn handen vol aan de dikke DNRT BMW M3. Vermeulen ging de race vanaf pole in, maar kon het vermogen niet behoorlijk naar de achterwielen krijgen en zakte terug naar een vijfde plaats.

vermeulen_bleekemolen

Huub is echter sterk in de regen en demonstreerde dat door snel in vorm te komen en koploper Bleekemolen binnen een aantal ronden te achterhalen. Bleekemolen op zijn beurt verrastte ook iedereen die zijn stijl kent door de Renault uiterst strak te sturen. Het duel tussen beide kemphanen was mooi om te zien. Na de pitstop van de BMW M3 was de strijd om de kop over. Er gingen kostbare seconden verloren doordat Vermeulen niet op de juiste plaats stopte en de rijderswissel veel te lang duurde. Tot overmaat van ramp was Arthur van Dedem, op de natte baan, nog eens twee seconden langzamer dan Huub Vermeulen, waardoor de M3 definitief de aansluiting met de Alpine verloor. Bleekemolen reed zonder verdere problemen naar de overwinning.

hans_van_der_beek

Een opvallende aanwezige was Hans van der Beek die zijn Mazda 929 naar Zandvoort had gebracht. Deze is gedurende de winter weer helemaal opgebouwd na zijn crash vlak voor de finaleraces. De beschikbare tijd zal dit seizoen worden gestoken in de preparatie en het testen voor de 24-uur van Francorchamps.

piet_dam

Piet Dam, topper in de nationale rallycross, heeft intussen zijn eerste wankele schreden op het Zandvoortse circuit gezet. Pas anderhalve week voor Pasen kreeg hij de deal met BMW Nederland rond om de ex-Van Dedem 325i over te nemen. Na de verkoop van zijn rallycross BMW was de weg naar de toerwagenracerij vrij. In de race liet Dam zien dat er wat hem betreft dit jaar nog wel het een en ander valt te verwachten.

alfa_vlimmeren

Rom van Vlimmeren was de laatste jaren actief met een Formule Ford 2000, maar zag dat dit jaar niet meer zitten vanwege het belang van een goede motor en de daarbij komende extra kosten. Als Alfa dealer vond hij het leuker om met een GTV6 te gaan racen die hij via Luigi van de Belg Gijselink had gekocht. Hij kwam nog wat pk's en ervaring te kort en beschouwde dit seizoen als een testjaar.

waaijenberg
Een zeldzaam foutje van Dick Waaijenberg

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet