Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT: Marcel Nooren maakt promotie naar de eredivisie

bmw_m3_nooren_autosport

Na een paar jaar het racevak leren in de Toerwagen Diesel Cup is Marcel Nooren klaar voor de eredivisie van de nationale autorensport: het Dutch GT Championship. De inwoner van Stadskanaal zal er, samen met zijn vaste maat Maik Barten, in een BMW M3 de strijd gaan aanbinden met de beste coureurs van ons land.

Tekst: Matthé IJzerman
Foto: Chris Schotanus

Het Dutch GT Championship is de ‘Koningsklasse’ van ons land. Sinds 2009, het jaar waarin de succesvolle internationale GT4-klasse in ons land werd geïntroduceerd, hebben de racefans kunnen genieten van hele dikke en snelle auto’s en bloedstollend spannende races. En dat met een keur aan, ook internationaal, succesvolle coureurs. Het feit dat de afgelopen twee jaren dat Nederlanders aan de GT4 European Cup deelnamen de titel door landgenoten werd veroverd onderstreept dat.

Voor Marcel Nooren en Maik Barten zal het niet meevallen om meteen in het debuutjaar al de bekers voor de neus van de concurrentie weg te kapen, ondanks dat ze met de BMW M3 de kampioensauto van vorig seizoen in huis hebben gehaald. “We moeten het opnemen tegen jongens als Ricardo van der Ende (GT4 kampioen van 2011), Duncan Huisman, Tim Coronel, Jan Lammers en Phil Bastiaans (GT4 kampioen van 2010) en die hebben allemaal al veel GT4-ervaring. Maar dat maakt ons niks uit. We nemen de tijd om deze klasse goed onder de knie te krijgen en wie weet kunnen we in de tweede helft van het seizoen nog wel voor een verrassing gaan zorgen”, vertelt Marcel Nooren. De Groningse ondernemer houdt niet van half werk en besloot daarom een van de allerlaatste GT4 BMW’s bij de fabriek in München weg te halen. “Er zijn er maar 25 van gebouwd dus hij is behoorlijk zeldzaam. En heel erg mooi ook”, lacht Nooren, die de auto binnen zijn eigen Stopaq Team laat prepareren.

De 2012 kalender bestaat uit zeven evenementen, van ieder drie races. Eerst worden twee sprintraces gereden waarvan elk van de twee rijders er eentje voor zijn rekening neemt. Tot besluit volgt er dan nog een 50 minutenrace met verplichte pitstop, waarbij de coureurs wisselen. Om in die race een kans te kunnen maken is het uiteraard van belang dat beide piloten enigszins aan elkaar gewaagd zijn. Met Marcel Nooren en Maik Barten binnen de Stopaq gelederen is dat in ieder geval verzekerd.

De Dutch GT Championship start tijdens de Paasraces (7 en 9 april a.s.) op het circuit van Zandvoort. Er volgen dan nog 6 weekenden: 26-28 mei (Zandvoort); 7-8 juli Zolder (België); 14-15 juli Zandvoort, 18-19 augustus Slavakia Ring (Slowakije), 6-7 oktober (Zandvoort) en een nog nader te bepalen ronde in het buitenland.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet