Dutch GT4

Dutch GT: European GT4 Cup 2012 afgelast, maar geen zorgen voor Dutch GT

De stekker is uit de European GT4 Cup getrokken. Aanleiding hiervoor is het conflict dat de Belgische RACB heeft met Speedworld, organisator van onder andere het Belcar en het BTCS. Een complexe situatie, gelukkig hoeven we ons over het Dutch GT Championship geen zorgen te maken.

Tekst: Matthé IJzerman

Zonder er al te diep op in te gaan even een toelichting: De Belgische NV Speedworld Promotion organiseerde tot nu toe dus een belangrijk deel van de Belgische circuitsport. Maar een hoeveelheid onbetaalde rekeningen en een duistere organisatiestructuur hebben de RACB doen besluiten de organisatielicentie in te trekken. Eén en ander wordt momenteel voor de rechter uitgevochten.
Speedworld is echter ook organisator van 2 ronden van de European GT4 Cup, op Dijon en Spa-Francorchamps. En aangezien de RACB iedere coureur besmet gaat verklaren die aan een Speedworld evenement deelneemt (racelicentie intrekken etc.) is de Stéphane Ratel Organisatie gedwongen die races te schrappen. “De race-agenda’s op de circuits zitten tegen deze tijd al zo vol dat we niet zomaar alternatieven hebben kunnen vinden en daarom hebben we deze beslissing moeten nemen”, licht Claude Surmont van SRO toe. “De FIA stelt minimaal zes races verplicht voor een kampioenschap en daar komen we dus nu niet meer aan. En dat kun je de teams en de betrokken sponsors niet aandoen”.

EK overlopers?
Wat is nu het gevolg: wel, ten eerste dat we waarschijnlijk geen volle startvelden van 20 of meer auto’s gaan zien bij wat tot voor kort de 3 gecombineerde Dutch en EC-races waren. Wel zou het kunnen dat James Appleby en Ant Scragg met hun Aston Martin de plas oversteken. Dat zou een welkome aanvulling voor het Dutch GT Championship kunnen zijn. Verder zijn er nog wat Britse Ginetta’s in de markt en een enkele Lotus plus een verdwaalde BMW M3. Van belang is wel in hoeverre het Avon Tyres British GT Championship een serieus alternatief voor die EC-rijders vormt. Daar kennen ze naast een GT3- ook een GT4-categorie, waarin overigens voornamelijk Ginetta’s rijden. Maar er wordt daar met een ander raceformat gewerkt. Het Nederlandse veld is overigens, in tegenstelling tot eerdere berichten, op dit moment 13 auto’s sterk.

Welnu, terug naar SRO en het Dutch GT. De gecombineerde ronde op Zolder wordt door het Circuit Park Zandvoort georganiseerd, die op Spa dus door Speedworld en die in Slowakije door SRO. Momenteel wordt er tussen SRO en CPZ overlegd of het CPZ de organisatie in Slowakije voor zijn rekening kan gaan nemen. Maar in de kantoren op Zandvoort wordt ook al gesproken over het zoeken naar een alternatief in een ander land. Van de zijde van SRO komen ook nieuwe initiatieven. Interessant daarbij is het voorstel voor een Masters of GT4, een soort officieus wereldkampioenschap, te houden in het voorprogramma van de 24-uur van Francorchamps. Dit jaar wel te verstaan!! “Daar is ruimte op de agenda”, weet Surmont. “Daarbij zou het een mooie zaak zijn als we ook teams uit Spanje en Portugal kunnen aantrekken. Daar rijden ze wel met een iets gewijzigd GT4-reglement maar men heeft ons al verzocht om te kijken of we die kunnen gelijkschakelen. Ook vanuit Italië hebben we het verzoek om assistentie te geven bij het opzetten van een Italiaans GT4-kampioenschap en de RACB heeft al te kennen gegeven ook in België de klasse te willen implementeren, want wat ze daar nu hebben is veel te duur geworden”. Volgens Surmont blijft het daar niet bij want SRO wil ook een soort Avon Drivers Cup opzetten, waarvoor 3 of eventueel zelfs 4 ronden zouden meetellen: de Masters op Spa, de ronde van het Avon Tyres British GT Championship op de Nürburgring en de Finaleraces op Zandvoort.

GT3 onder druk?
Het idee dat het schrappen van een seizoen European GT4 Cup dus slechts eenmalig is mag zeker een geruststelling worden genoemd. Immers, er worden nogal wat kanttekeningen geplaatst bij de magere SRO-startvelden van zowel het EK GT4 als het EK GT3. Rudi Penders, teameigenaar van ProSpeed Competition - het team dat onder andere de Porsche van Paul van Splunteren en Maxime Soulet inzet - is bezorgd. “We zagen vorig jaar al aankomen dat het FIA GT3 kampioenschap (bestaat al sinds 2006) onder druk staat en mogelijk zelfs gaat omvallen. Onze twee GT3-teams hebben grote, internationaal georiënteerde sponsors, die je niet onaangenaam mag verrassen met een campagne die op het laatst niet doorgaat. Vandaar dat we ons snel bij de Blancpain Endurance Series hebben ingeschreven. Intussen wijzen de tekenen erop dat ook het FIA GT3 geschrapt gaat worden.”
Op zich zou dat niet zo verbazingwekkend zijn want zowel de ADAC GT Masters als de Blancpain Endurance Series trekken veel teams aan en zitten vol. Bij de laatste is er zelfs al een wachtlijst ontstaan! Rest er voor SRO dan nog het FIA GT1 Championship, dat overigens vanaf dit seizoen met opgewaardeerde GT3’s wordt gereden en waarvoor men eindelijk 10 merken met ieder 2 auto’s heeft weten te strikken.

Aangepaste Dutch GT-kalender
In hoeverre zijn deze recente ontwikkelingen een bedreiging voor het Dutch GT Championship? Nou, eigenlijk niet dus. Althans, als het de SRO lukt het GT4-concept internationaal verder uit te breiden. In ieder geval heeft het CPZ na een driejarig GT4 franchisecontract tot en met 2014 weer 3 seizoenen weten vast te leggen, waarbij SRO dus contractueel verplicht voor de benodigde (technische) ondersteuning zal zorgen.
De kalender van dit jaar zal wel gewijzigd moeten gaan worden. Zeker is dat de geplande ronde op Francorchamps van 14-16 september gaat vervallen. Mogelijk dat er voor Slowakije een andere datum en locatie gevonden gaat worden. En dat de vervangende race op Spa van september dan wordt gecombineerd met de voorgestelde Masters of GT4, die daar in het weekend van 27-29 juli wordt gereden. In ieder geval telt het Dutch GT Championship ook dit seizoen 7 evenementen.
En dan nog een laatste nieuwtje vanuit SRO: Hyundai is serieus geïnteresseerd om een GT4-auto te gaan ontwikkelen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet