WTCC

WTCC: Eerste winst van het jaar voor Yvan Muller

120311_wtcc_monza_r1_start
Start voor het nieuwe seizoen: opwarmronde race 1

Regerend wereldkampioen Yvan Muller heeft de eerste wedstrijd van het seizoen in het FIA WK Toerwagens op zijn naam geschreven. De Elzasser won met de Chevrolet Cruze de race over twaalf ronden op het circuit van Monza. Daarbij eindigde hij voor zijn Britse merkgenoot Rob Huff en pole-sitter Gabriele Tarquini, die twee maal naast de baan raakte en mede daardoor niet optimaal kon profiteren van zijn goede uitgangspositie. Achter de Zweed Rickard Rydell, eveneens met Chevrolet, eindigde Tom Coronel met de ROAL-BMW 320 TC op de vijfde positie.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4


Bij de start pakt Muller de kop, voor Tarquini, maar de Italiaan neemt de eerste plek over bij het aanremmen van de eerste bocht. Monteiro, D’Aste en Engstler raken in de eerste bocht met elkaar in botsing en komen op de baan tot stilstand. Menu heeft in het duel met Huff de handen vol om zijn auto onder controle te houden en glijdt uiteindelijk de grindbak in. Tarquini leidt voor Muller, Rydell, Coronel, Oriola en Huff. Muller neemt bij het uitkomen van de Ascari de leiding over, maar moet direct daarna in de eerste bocht door de nooduitgang. Daarop laat hij Tarquini weer voor. Menu is teruggevallen naar de twaalfde positie. Huff heeft Oriola ingehaald en zet Coronel onder druk, aan het eind van de tweede ronde passeert de Brit onze landgenoot. Bennani en Barlesi raken met elkaar in botsing en belanden in de grindbak.

120311_wtcc_monza_coronel_r1_actie
Tom Coronel spectaculair over de kerbstones

Tutumlu valt met kokende motor uit. In de vierde ronde gaat Tarquini te wijd bij het uitkomen van de eerste chicane en daarmee krijgt Muller de leiding in de race weer in handen, de Italiaan komt op de tweede plaats terug in het veld. Omdat de auto van Tutumlu op een gevaarlijke plaats langs de baan staat, besluit wedstrijdleider Mirek Bartos om de safety car in te zetten. Muller leidt voor Tarquini, Rydell, Huff, Coronel, Dudukalo, Oriola, Michelisz, MacDowell en Cerqui.

Aan het eind van ronde zes wordt de race weer vrijgegeven – de twee safety-car-ronden worden zoals gebruikelijk bij de oorspronkelijk geplande afstand opgeteld, zodat er dan nog zes ronden te rijden zijn. Muller blijft aan kop, Tarquini en Huff gaan door de nooduitgang. De Italiaan blijft tweede, dan volgen Rydell, Huff en Coronel. Een ronde later remt Rydell voor de eerste chicane Huff uit en neemt daarmee de derde plaats over. Coronel komt nu steeds meer onder druk van Dudukalo in de strijd om de vijfde plaats en in Ascari gaat de Rus er voorbij.

Coronel herwint echter weer zijn positie als Dudukalo de chicane afsnijdt, Huff haalt in de negende ronde Tarquini in en is daarmee tweede. In de tiende ronde zet Menu zijn inhaaljacht voort, de Zwitser is inmiddels weer achtste. Daarvoor blijven de posities onveranderd met Muller voor Huff, Tarquini, Rydell, Coronel, Oriol en Dudukalo. In de voorlaatste ronde valt Dudukalo uit met een motorprobleem. De laatste ronde levert ook geen veranderingen meer op en zo wint Muller voor Huff, Tarquini, Rydell, Coronel, Oriola, Menu, MacDowell, Michelisz en Cerqui.

120311_wtcc_monza_muller_r1
Yvan Muller behaalde de 49e WTCC-racezege voor Chevrolet

Uitslag:
1. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, 12 r. in 26:01,705
2. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, op 0,446
3. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon WTCC, op 2,305
4. Rickard Rydell (Zwe), Chevrolet Cruze 1.6T, op 2,745
5. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, op 3,796
6. Pepe Oriola (Spa), SEAT Leon WTCC, op 6,111
7. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze 1.6T, op 6,326
8. Alex MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 8,287

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet