WTCC

WTCC: Gabriele Tarquini op pole in Monza (incl. video Tom Coronel)

120310_WTCC_Monza_quali_Tarquini_action
Gabriele Tarquini reed met de nieuwe SEAT-turbomotor naar pole

Na 13 pole-positions op rij voor Chevrolet zorgde SEAT-coureur Gabriele Tarquini op Monza voor een verrassing door in de WTCC-kwalificatie de snelste tijd op de klokken te zetten. Met zijn tijd van 1:57,915 minuten op het 5,793 kilometer lange circuit was de 50-jarige Italiaan 0,059 seconden sneller dan de regerend wereldkampioen, Yvan Muller, die als tweede een groep van vier Chevrolet-rijders op de plaatsen twee tot en met vijf aanvoerde. Daarachter volgde Tom Coronel als beste BMW-rijder op de zesde positie. Met zijn pole-winnende tijd is Tarquini ook gelijk de eerste leider in het WTCC-puntenklassement, want dit jaar worden de eerste vijf in de tweede kwalificatie-heat voor het eerst ook beloond met WK-punten.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4


120310_WTCC_Monza_quali_pitlane
WTCC-auto's in de pitstraat van Monza, klaar voor de eerste kwalificatie van het seizoen

Het bekende “treintje-rijden” is op het circuit van Monza met zijn lange rechte stukken cruciaal voor het bereiken van een snelle trainingstijd, en zo bepaalde teamstrategie voor een groot deel ook de uitkomst van de kwalificatie. De Chevrolet-coureurs reden keurig in formatie en hielpen elkaar zo aan snelle tijden, terwijl Gabriele Tarquini na zijn snelle run in Q2 volmondig toegaf dat Tom Coronel hem goed geholpen had. “Ik reed ruim een halve ronde lang achter Tom en dat hielp me enorm om een snelle tijd te realiseren”, verklaarde de Italiaan.

120310_WTCC_Monza_quali_Muller_actie
Yvan Muller start morgen als tweede

Yvan Muller, die morgen in de eerste race als tweede start, kon niet precies aangeven waar het verschil met Tarquini vandaan kwam. “Goed, het zijn ook maar zes honderdsten van een seconde, misschien heb ik die ergens in de Parabolica laten liggen”, aldus de Elzasser. “En dan moet je ook niet vergeten dat wij 40 kg extra aan boord hebben.” Inderdaad moeten alle Chevy’s in Monza, als ‘straf’ voor het winnen van de titel vorig jaar, extra gewicht meenemen, wat volgens Chevrolet-simulaties zo’n acht tienden per ronde verschil maakt.

120310_WTCC_Monza_quali_Coronel_rear
Tom Coronel hielp onder andere ook Gabriele Tarquini aan zijn snelle trainingstijd

Tom Coronel verklaarde: “In de eerste kwalificatie liep het wel goed, afgezien van Di Sabatino, die mijn snelle rondje kapot maakte door grandioos in de weg te rijden. Het is een afspraak dat je uit de weg gaat als iemand met lichten aan achter je opduikt, maar dat had hij duidelijk niet begrepen. Zo verpestte hij het niet alleen voor mij, maar ook voor Engstler, maar dat krijgt nog wel een staartje. In Q2 gaf ik Tarquini een fantastische slipstream, maar toen hij daarna voor me reed om mij een sleepje te geven, maakte hij een foutje in Lesmo 2, dus toen moest ik de twee rechte stukken daarna alleen rijden. Anders hadden er nog wel twee of drie tienden van een seconde in gezeten.”

120310_WTCC_Monza_quali_Tarquini_portret
Eerste pole sinds Valencia 2010 voor Gabriele Tarquini

Uitslag:
1. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon WTCC, 1:57,915
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:57,974
3. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,106
4. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,200
5. Rickard Rydell (Zwe), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,319
6. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, 1:58,389
7. Pepe Oriola (Spa), SEAT Leon WTCC, 1:58,412
8. Alex MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,507


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet