WTCC: Gabriele Tarquini op pole in Monza (incl. video Tom Coronel)

Gabriele Tarquini reed met de nieuwe SEAT-turbomotor naar pole
Na 13 pole-positions op rij voor Chevrolet zorgde SEAT-coureur Gabriele Tarquini op Monza voor een verrassing door in de WTCC-kwalificatie de snelste tijd op de klokken te zetten. Met zijn tijd van 1:57,915 minuten op het 5,793 kilometer lange circuit was de 50-jarige Italiaan 0,059 seconden sneller dan de regerend wereldkampioen, Yvan Muller, die als tweede een groep van vier Chevrolet-rijders op de plaatsen twee tot en met vijf aanvoerde. Daarachter volgde Tom Coronel als beste BMW-rijder op de zesde positie. Met zijn pole-winnende tijd is Tarquini ook gelijk de eerste leider in het WTCC-puntenklassement, want dit jaar worden de eerste vijf in de tweede kwalificatie-heat voor het eerst ook beloond met WK-punten.
Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4

WTCC-auto's in de pitstraat van Monza, klaar voor de eerste kwalificatie van het seizoen
Het bekende “treintje-rijden” is op het circuit van Monza met zijn lange rechte stukken cruciaal voor het bereiken van een snelle trainingstijd, en zo bepaalde teamstrategie voor een groot deel ook de uitkomst van de kwalificatie. De Chevrolet-coureurs reden keurig in formatie en hielpen elkaar zo aan snelle tijden, terwijl Gabriele Tarquini na zijn snelle run in Q2 volmondig toegaf dat Tom Coronel hem goed geholpen had. “Ik reed ruim een halve ronde lang achter Tom en dat hielp me enorm om een snelle tijd te realiseren”, verklaarde de Italiaan.

Yvan Muller start morgen als tweede
Yvan Muller, die morgen in de eerste race als tweede start, kon niet precies aangeven waar het verschil met Tarquini vandaan kwam. “Goed, het zijn ook maar zes honderdsten van een seconde, misschien heb ik die ergens in de Parabolica laten liggen”, aldus de Elzasser. “En dan moet je ook niet vergeten dat wij 40 kg extra aan boord hebben.” Inderdaad moeten alle Chevy’s in Monza, als ‘straf’ voor het winnen van de titel vorig jaar, extra gewicht meenemen, wat volgens Chevrolet-simulaties zo’n acht tienden per ronde verschil maakt.

Tom Coronel hielp onder andere ook Gabriele Tarquini aan zijn snelle trainingstijd
Tom Coronel verklaarde: “In de eerste kwalificatie liep het wel goed, afgezien van Di Sabatino, die mijn snelle rondje kapot maakte door grandioos in de weg te rijden. Het is een afspraak dat je uit de weg gaat als iemand met lichten aan achter je opduikt, maar dat had hij duidelijk niet begrepen. Zo verpestte hij het niet alleen voor mij, maar ook voor Engstler, maar dat krijgt nog wel een staartje. In Q2 gaf ik Tarquini een fantastische slipstream, maar toen hij daarna voor me reed om mij een sleepje te geven, maakte hij een foutje in Lesmo 2, dus toen moest ik de twee rechte stukken daarna alleen rijden. Anders hadden er nog wel twee of drie tienden van een seconde in gezeten.”

Eerste pole sinds Valencia 2010 voor Gabriele Tarquini
Uitslag:
1. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon WTCC, 1:57,915
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:57,974
3. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,106
4. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,200
5. Rickard Rydell (Zwe), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,319
6. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, 1:58,389
7. Pepe Oriola (Spa), SEAT Leon WTCC, 1:58,412
8. Alex MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:58,507