DNRT

DNRT: De Mazda MaX5 Cup groeit snel

tmmc_zandvoort_03_15-161011_nl_jpg300

De Ribank Mazda MaX5 Cup heeft de wind flink in de zeilen. Voor komend seizoen worden meer dan 30 cabrio’s aan de start verwacht. Bovendien heeft zich een nieuwe sponsor aan de cup verbonden en is de organisatie verder versterkt.

Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: PR en Erik van der Schaaff

De Ribank Mazda MaX5 Cup maakt een explosieve groei door. Reden er in het seizoen 2009 nog slechts zeven auto’s rond, een jaar daarna waren dat er al 16 en afgelopen jaar zelfs 24. Voor het komende seizoen verwacht de organisatie minstens 30 auto’s aan de start, terwijl er al 40 startnummers zijn vergeven. Dat is dan ook wel het beoogde maximum aantal deelnemers.

ribank_mazda_contract_2012_01_mrt12_nl_jpg300
Richard Groenendaal, Manager Sales Partners Crédit Agricole Consumer Finance Nederland BV (links) tekent samen met Jur Raatjes, Directeur Public Relations Mazda Motor Nederland het nieuwe contract tussen beide partijen.

De groei van de klasse, die actief wordt ondersteund door importeur Mazda Motor Nederland, wordt ook geïllustreerd door toenemende interesse van sponsorzijde. Total is na 2 jaar afgehaakt maar met de Ribank is een prima vervanger gevonden. Ribank is een financieringsdochter van het Franse bankconglomeraat Crédit Agricole, een van ’s werelds grootste bankconcerns. Ribank is bovendien in ons land een van de grootste verstrekkers van consumentenkredieten. “We zijn bijzonder verheugd dat een gerenommeerde organisatie als Ribank zijn naam wil verbinden aan de Mazda MaX5 Cup”, vertelt Martijn ten Brink, algemeen directeur van Mazda Motor Nederland. Richard Groenendaal, Manager Sales Partners bij Crédit Agricole Consumer Finance Nederland BV, was afgelopen zaterdag tijdens de jaarvergadering van de Ribank zichtbaar enthousiast over de klasse. “Ribank heeft van oudsher een sterke positie binnen het automotive kanaal. De MaX5 Cup is een mooie kans om onze samenwerking met Mazda te bezegelen. En als ik al die glimlachende gezichten hier in de zaal zie dan weet ik dat we een inspirerende en leuke samenwerking zijn aangegaan”, aldus Groenendaal, die spontaan aanbood de kosten van de cupjassen van de coureurs voor zijn rekening te nemen. Een rijtje andere sponsorstickers op de auto’s maakt eveneens duidelijk dat het de cup voor de wind gaat. Toyo Tires, Gaz schokdempers en IL Motorsport waren er al mee verbonden en daar komen nu ook nog Mazda E-shop en K&N Luchtfilters bij.

480_mazda_7170

De Initiatiefnemer van de Ribank Mazda MaX5 Cup, Mick Hoogwerf, heeft aangegeven dat hij en zijn vrouw Wilma de werkzaamheden als cupcoördinator niet meer kunnen combineren met hun dagelijkse werkzaamheden en ze hebben moeten bedanken. De coördinatie zal met ingang van dit jaar in handen komen van het sportmanagementbureau RBSM van Ron Boon, bekend als de competitiemanager van het Circuitpark Zandvoort.
Autovisie zal dit seizoen met een eigen auto deelnemen aan het kampioenschap. Drie journalisten van de redactie vormen het team, dat in alle races zal participeren. De redacteuren zullen bovendien nauw betrokken zijn bij de bouw van de Autovisie-MX5.

Racen voor 5000 euro per jaar
De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 9 evenementen met daarin totaal 16 races, verdeeld over drie verschillende circuits. Meest spectaculaire onderdeel daarvan is de jaarlijkse deelname aan een DPP evenement op Circuit Park Zandvoort, dit seizoen de Pinksterraces op 28 mei. Een seizoen racen in de Ribank Mazda MaX5 Cup is goed haalbaar voor de minder draagkrachtige autosporter. Bij de bouw van de raceauto wordt gebruik gemaakt van een donor MX5 van de eerste generatie, die voorzien wordt van een uitgebreid sportpakket, waaronder een onderstel met verstelbare veren en schokdempers. In race-trim – er zijn beperkte modificaties toegestaan - levert de 1.6 zestienklepper rond de 120 PK, bij een wagengewicht van 960 kilo, inclusief rijder. Calamiteiten en schades daargelaten beperken de ‘running costs’ zich tot pakweg 5000 euro op jaarbasis. Mazda Motor Nederland zorgt voor onderdak op het circuit, waar de teams zich rond een grote hospitality-tent zullen opstellen. Daar zal ook in een prima catering worden voorzien. De aftrap vindt plaats op 15 april op het Circuit Park Zandvoort.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet