Diversen

Div: Volop actie in eerste helft 12H Bathurst, Bleekemolen leidt

120226_Bathurst_race_SLS_20_action
De Mercedes-Benz SLS AMG met Jeroen Bleekemolen rijdt halverwege aan de leiding

Iets over de helft van de Armor All Bathurst 12 Hour op het Mount Panorama-circuit rijdt Jeroen Bleekemolen met de Erebus-Mercedes-Benz SLS AMG aan de leiding, maar het is constant stuivertje wisselen tussen de Mercedes en de twee Phoenix-Audi’s, de R8 met startnummer 1 (Mies/Joens/O’Young) en de auto met nummer 2 (Lowndes/Luff/Eddy). Net voor het bereiken van de zes uur maakte Mark Eddy in de nummer 2-Audi een fout, waardoor hij in de voorlaatste bocht in de grindbak belandde. Hij kon de race wel voortzetten, maar liep een halve ronde achterstand op. Na zes uur en 15 minuten reed Christopher Mies met de nummer 1-Audi achterwaarts de grindbak in, maar ook hij kon uiteindelijk de race weer hervatten. Wisselende weersomstandigheden met fikse regenbuien en tal van incidenten zorgden voor volop actie in de eerste helft van de race.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR, Rebocar Automotive Productions


120225_Bathurst_race_Startsfeer
In de beginfase van de race was het nog behoorlijk donker

Bewolkt met grote kans op regen

De race startte om 6.15 uur lokale tijd en in tegenstelling tot de afgelopen dagen, met stralende zonneschijn en schitterende zomerse omstandigheden, was het nu zwaar bewolkt met een grote regenwaarschijnlijkheid. Zo was het dan ook nog behoorlijk donker toen het veld van 26 auto’s zich in beweging zette, maar na een goed half uur was het vrijwel geheel licht. De pole-winnende Audi nummer 1 leidde na de eerste ronde, maar al in de volgende ronde nam de nummer 17-Ferrari met Allan Simonsen aan het stuur de leiding over. De Ferrari was echter ook een van de eerste auto’s met problemen, want vanwege een defecte indicator van de brandstof viel de auto bovenop de heuvel stil en verloor flink wat tijd met wat uiteindelijk een lege brandstoftank bleek te zijn.

120226_Bathurst_race_SEAT_flatbed
De Red Camel-SEAT wordt achterop de vrachtwagen binnengebracht

Red Camel-SEAT tijdelijk gestopt door kapotte turbo

Van dat probleem had Henk Thijssen in de Red Camel-SEAT geen last. Hij had al 42 ronden afgelegd, terwijl inmiddels alle andere auto’s al minstens een keer binnen waren geweest om te tanken. Naar eigen zeggen had hij zelfs nog een half uur met de diesel-SEAT kunnen rijden, maar na zo’n twee uur was een defecte turbo er de oorzaak van dat de groen/paarse SEAT halverwege de ‘Conrod Straight’ naast de baan tot stilstand kwam. Dat leidde tot de eerste safety-car-fase, de auto werd achterop een vrachtwagen terug naar de pits gebracht, waar het team het euvel repareerde.

120226_Bathurst_United_schade
De United Autosports-Audi was het eerste slachtoffer van de regen

Inmiddels was het begonnen te regenen, en het eerste serieuze slachtoffer van de natte omstandigheden was Frank Yu, die de United Autosports-Audi bij het uitkomen van de tweede bocht achterwaarts in de muur zette. Daarmee was de race voor het Brits-Amerikaanse team ten einde. Dat leidde in de 62e ronde tot de tweede safety-car-fase. Vijf ronden later, nog steeds achter de safety-car, crashte Sean-Patrick Breslin de Black-Falcon-Mercedes, die daarmee ook uit de race was.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet