BPO

DPO: Divers startveld verwacht tijdens première Dutch Production Open

dpo

Het Dutch Production Open, de nieuwe vrije raceklasse in het Dutch Power Pack, maakt tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces haar première. Er wordt al vanaf de eerste race een divers startveld verwacht, dat verdeeld wordt in drie verschillende divisies. Behalve deelname van gevestigde raceteams, zullen ook minder bekende equipes hun debuut in de laagdrempelige raceklasse maken. Toyo Tires wordt de vaste bandenleverancier van het DPO en zal de ‘Proxes R888’ in verschillende maten leveren.

Tekst en foto: PR

Met drie races per weekeinde en een kalender met drukbezochte evenementen op Circuit Park Zandvoort, biedt het Dutch Production Open dit jaar deelnemers een aantrekkelijke gelegenheid om kennis te maken met het Dutch Power Pack. In drie verschillende divisies – ingedeeld op basis van een maximale rondetijd van respectievelijke 1:55, 2:00 en 2:05 minuten op Circuit Park Zandvoort – biedt het DPO plek voor een groot palet aan raceauto’s en niet alleen voor de allersnelste rijders. Voornaamste voorwaarde is dat de carrosserie van de auto in originele staat is. Alleen officieel gehomologeerde aanpassingen aan het uiterlijk zijn toegestaan. Het technisch reglement is verder geheel vrij. De veiligheid en geluidsproductie van maximaal 90d(B)A zijn de andere belangrijkste aandachtspunten.

Drie races per weekeinde
Ieder weekeinde begint met een race van zestig minuten met pitstop. Tijdens de verplichte stop kan er een rijderswissel ingelast worden, indien er twee coureurs op een auto zijn ingeschreven. Daarnaast zijn er twee sprintraces van 20 minuten, die beide binnen één uur zullen worden afgewikkeld. Direct na het afvlaggen van de eerste sprintrace, zoekt het complete veld de pitstraat op om na een eventuele rijderswissel weer achter de safety car te formeren. Daarna volgt de rollende start van de tweede manche.

Frans Verschuur: ‘Heel leuk kampioenschap’
Equipe Verschuur zal zeker twee BMW’s 123d inzetten, bemand door Liesette Braams en Maarten Mus. Teameigenaar Frans Verschuur ontving de eerste berichten over de nieuwe klasse enthousiast: “Het lijkt een heel leuk kampioenschap te worden. Je kunt veel rijden, volgens een interessant format voor relatief weinig geld. De kracht zit in de eenvoud en het vrije reglement. Ik denk dat we een mooi startveld kunnen verwachten, met behalve BMW’s onder andere ook Clio’s, Golfs en Porsches.”

Cor Euser: ‘Het ziet er goed uit’
Ook Cor Euser wil graag twee BMW’s inzetten. Naast een BMW 120d, zal Marcos Racing International waarschijnlijk aan de start verschijnen met een BMW 325i compact. “Het mooie van dit kampioenschap is dat je er ook met ‘vergeten’ auto’s terecht kunt. Ik heb al een aantal gesprekken gevoerd met geïnteresseerde rijders; het ziet er naar uit dat we met twee auto’s tijdens de Paasraces aan de start zullen staan.”

Davy Lemmens: ‘Als we meedoen, dan vooraan’
Onder de geïnteresseerden bevindt zich ook Toerwagen Diesel Cup-kampioen Jeroen Dik. “Afhankelijk van de te treffen voorbereidingen, want ik heb nog erg weinig tijd gehad voor mijn raceplannen”, zou hij graag zijn Volkswagen Golf 6 weer van stal halen. Davy Lemmens, teameigenaar van Day V Tec, verkent ook de mogelijkheden om in het Dutch Production Open uit te komen. “Als we meedoen, dan wel vooraan in de 1:55-klasse”, verzekerde hij.

Groot palet raceauto’s
Behalve de in Dutch Power Pack kringen bekende teams, hebben zich daarbuiten bezitters van diverse Ford Mustangs, BMW M3’s, Clio’s en Volkswagen Golfs als geïnteresseerden gemeld. Ook voormalige DTCC-bolides en een enkele SEAT Léon Supercopa en Mini Cooper worden genoemd.

Toyo Tires bandenleverancier
De banden voor het Dutch Production Open worden geproduceerd door Toyo Tires en zijn van het type Proxes R888. Het rubber zal in diverse maten geleverd worden door Prins Techniek. De keuze voor Toyo Tires past binnen het streven van het DPO om autosport beter betaalbaar te maken.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet