DNRT

DNRT: Winst bij Nieuwjaarsrace voor Van Lagen en Nathan

480_wek_nwjr_v8

De traditionele Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2011-2012, is gewonnen door Jaap van Lagen en Wolf Nathan. Voor het succesvolle duo, met de rappe V8 Star, was het de tweede maal op rij dat de hoogste trede van het podium beklommen mocht worden. Met de zege versterkten Van Lagen en Nathan hun leidende positie in de stand om het kampioenschap. De vier uur durende wedstrijd werd deels in het donker verreden.

Tekst: PR
Foto's: PR en Chris Schotanus

Jaap van Lagen en Wolf Nathan begonnen de zonnige racedag met een indrukwekkende poleposition. Een welkome verrassing voor het duo, want op de testdag voorafgaand aan de wedstrijd, eindigde de dikke V8 met een doffe klap in de bandenmuur van de Gerlachbocht. De oorzaak leek te liggen bij een defect in het remsysteem. Na enkele uren reparatiewerk wist het team van Mad & Daring de V8 Star weer te herstellen, met een fraaie poleposition als eindresultaat. Op de tweede plaats kwalificeerde zich de MDM – Kenneth Smit DNRT V8 van Jan Joris Verheul, Huub Vermeulen en Sven van Hulst. Ook in divisie II kende MDM Motorsport een succes, nadat de equipe van Jan Storm jr, Jan Storm sr en Duncan Huisman de snelste tijd wist te klokken. De Renault Clio Sport van Madeno Racing, bestuurd door Stephan Polderman en Rene Steenmetz, noteerde de snelste tijd in divisie III. In divisie IV, beter bekend als de diesel-klasse, klokten Donald Molenaar en Luc Braams de beste tijd.

480_wek_nwjr_s

De start van de race pakte goed uit voor de V8 Star van het Mad & Daring team. Van Lagen behield de leiding en werd al snel gevolgd door de tweede V8 Star van David Hart en Hoevert Vos. Ook de Porsche 997 GT3 van Sotrax Albert Motorsport, met Michael Bleekemolen aan het stuur, kende een goede start. Fraai was ook de tegenstand van de Kenneth Smith DNRT V8, die al snel de hete adem van Henk Thuis in de Radical SR3 RS Sportscar in zijn nek voelde. Met zoveel podiumkandidaten lag het tempo erg hoog, vooral bij Van Lagen, die met een 1:41,8 ruim een halve seconde onder zijn eigen kwalificatietijd dook.

Bij de eerste pitstop werd Jaap van Lagen afgelost door teamgenoot Nathan. Kort daarna bezocht ook David Hart met zijn V8 Star de pitlane, waar hij het stuur over gaf aan Hoevert Vos. Na de pitstops leek Vos de snelheid goed te pakken te hebben en een mooie inhaalrace richting de leidende positie was het resultaat. Minder goed verliep de wedstrijd voor de Sotrax Porsche, die al binnen een uur het strijdtoneel door technische problemen moest verlaten. Ook Henk Thuis verloor zijn kans op de zege, nadat de auto in het Scheivlak met een deelnemer uit divisie III in contact kwam. De Radical moest hierbij weggetakeld worden, wat resulteerde in de eerste code-60 neutralisatie.

In de 36e ronde verloor Nathan in de Hugenholtzbocht de leiding aan Vos. Tot en met het laatste uur leek de zwarte V8 Star van Hart en Vos ook niet meer de leiding uit handen te geven, totdat 45 minuten voor het einde van de race, Vos naast de baan kwam na contact met de Porsche van Roger Grouwels en Henk Haane. Voordat de zwarte bolide naar de pits kon worden gesleept, was de achterstand al opgelopen tot vier ronden en daarmee de kans op de zege verkeken. Het podium bleek verre van beslist, want kort voor het vallen van de vlag viel ook de DNRT V8 van Verheul, Vermeulen en Van Hulst, die op dat moment tweede lag, stil in het Scheivlak.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet