Diversen

Belcar: Kumpen en Longin verpletteren met de GLPK Corvette de concurrentie in Spa

De eerste race van het Belcar-kampioenschap, verreden op Spa-Francorchamps, werd gedomineerd door de beide Corvettes. Na twee uur en vijf minuten race kwam de Chevrolet Corvette van Anthony Kumpen en Bert Longin met 1 minuut en 12 seconden voorsprong op de SRT Chevrolet Corvette van David Hart en Sebastiaan Bleekemolen over de finish. Op geen enkel moment van de wedstrijd werd de Belcarzege van de Belgen bedreigd door de concurrentie. Anthony Kumpen reed zijn stint in een andere wereld, de dominantie was enorm. Sowieso reden de Corvettes in een ander klassement. Het gat was te groot met de rest van het veld. De top in de Belcar 2006 is uiterst smal geworden.

Tekst: Flor Schilte; fotografie: Tim Böhme

 StartBelcar


De eerste manche van de Belcar Original gaf meteen aan welke teams de toon aangeven in de wedstrijd. De twee Corvettes met respectievelijk Sebastiaan Bleekemolen en Anthony Kumpen achter het stuur vlogen weg bij de start. Het leek of de rest van het deelnemersveld stilstond. Meteen vloog de GLPK Corvette de Raidillon op, gevolgd door de SRT Corvette. Na een rondje had Kumpen al een bres geslagen met zijn volger.

 BleekemolenHart


Daarachter was ook een spectaculair stukje close racing te zien tussen Ruben Maes in de PSI Porsche en Danny van Dongen in de Eurotech Marcos. Weliswaar was Van Dongen het eerste weg maar hij werd in de eerste ronde verschalkt door Maes. De broertjes Wauters maakten met hun AD Porsche de top vijf vol.

Op een verrassende achtste plaats rijdt de Viper van de gebroedes Grouwels, op een derde plaats in klasse 2. Aan de leiding in klasse 3 lag na de start de Porsche van Henk Haane.

 50


Bij de start moesten de nodige teams starten vanuit de pits, hierbij ook de Porsche van Stielstra en de Vries. Kevin Leest had voor zijn Porsche een kwalificatietijd toegekend gekregen na zijn transponderproblemen en startte vanaf twaalfde startrij. Armand Essers kon door een kapot flutdraadje aan zijn BMW in de kwalificatie geen tijd neerzetten.

 24


Hierdoor moest Essers achteraan starten. Na 25 minuten racen was de BMW Silhouet al opgestoomd naar de 13e plaats. De Porsche van Kevin Leest lag al 22e in het klassement na een kwart van de race.

Anthony Kumpen was op weg naar een fikse voorsprong. De snelle FIA GT-coureur gaf rijles met de GLPK Corvette. In het eerste half uur van de wedstrijd was hij ruim één seconde per rondje sneller dan Sebastiaan Bleekemolen. Een riant verschil bij een endurance race. De Ferrari van Mcormick en Lockie werd gehinderd door een openvliegende voorklep, de Britten moesten de pijp aan Maarten geven na vijftien rondjes. Na negentien rondjes herstelde Danny van Dongen de rangorde. De Marcos ging over de Porsche van Maes en lag nu op bijna een ronde derde achter de leidende Corvette. In feite het enige directe gevecht in de top-tien omdat voor de rest de onderlinge verschillen te groot waren. De pitstops zouden het klassement weer door elkaar husselen.

In de top drie van het klassement zou weinig wijzigen. De GLPK Corvette van Kumpen en Longin domineerde de race van start tot finish. Voor Hart en Bleekemolen was er geen kruid gewassen tegen de Belgen om hen te verslaan. De achterstand liep op tot ruim een minuut. Marc Goossens en Danny van Dongen reden een strakke wedstrijd als “best of the rest”. Ze konden met de Marcos nooit een bedreiging vormen voor de Corvette.

 Eurotechrace


Achter hen kwam de PSI Porsche van Maes en Mollekens als vierde over de finish. Echter de Porsche wordt dit jaar uitermate langzamer gemaakt door een kleinere vleugel en restrictor. De gebroeders Grouwels maakten een uitstekend debuut in de Belcar met een achtste plaats algemeen en tweede plaats in klasse 2.

 Grouwels


Koen Wauters moest de strijd staken nadat hij met de Porsche door het gras was gevlogen en de radiateur lek had gereden, een mooie klassering ging in rook op. De BMW Silhouet van Armand Essers moest in de laatste minuten van de strijd opgeven. De Porsche van Kevin Leest was al vroeg uit de strijd. Een prachtige wedstrijd, echter het gat met de Corvettes en de rest van het veld was te groot.

Uitslag Belcar Original Spa-Francorchamps:
1. Longin-Kumpen, B, Chevrolet Corvette C5R, 53 rondes(B1)
2. Hart-S. Bleekemolen, NL, Chevrolet Corvette C5R, op 1;12.477
3. Goossens-van Dongen, B-NL, Marcos LM600, 51 rondes
4. Maes-Mollekens, B, Porsche 996 GT-2R, op 32.990
5. Severich-Josten, D, BMW E46 GTR V8, 49 rondes(B2)
6. Mattheus-Boden, B, Porsche 996 GT3 Sup., 48 rondes(B3)
7. van Hover-Döring, B-D, Porsche 996 GT3 Sup., op 6.756
8. Grouwels-Grouwels, Dodge Viper, op 18.980
9. van Rossem-Bouvy, B, Porsche Porsche 996 GT3 Sup., op 31.860
10. Haane-Meert, Porsche 996 GT3 Cup, op 1:19.326
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet