Formule 1

Formule 1: FIA verduidelijkt verdedigingsregels

hamilton_massa

Dankzij DRS en de banden van Pirelli werd er afgelopen Formule 1-seizoen meer ingehaald dan de jaren daarvoor gemeengoed was. Keerzijde van deze medaille was dat er ook wel eens inhaalacties eindigden in een botsing en keer op keer ontstond er discussie wie er dan schuldig was. Daarom heeft de FIA voor komend seizoen geprobeerd de regels wat duidelijker te maken.

Tekst: Daan Jeuken

Niet terug naar de racelijn
Afgelopen jaar was de belangrijkste regel omtrent het verdedigen van de positie dat een rijder één keer van lijn mag wisselen. Maar de verdedigende partij wilde dan vlak voor de bocht graag wel weer de racelijn pakken en dat was meestal het punt waar het fout ging. En dan was de vraag: Wie reed wie aan? Stuurde Felipe Massa zomaar in, of dook Lewis Hamilton in een gat dat er niet was? De nieuwe regel moet dit oneindige debat verhelpen.

“Het is niet toegestaan meer dan één keer van richting te veranderen bij het verdedigen van een positie. Als een rijder de racelijn heeft verlaten om de positie buiten deze lijn te verdedigen, dan moet hij tenminste één wagenbreedte ruimte houden tussen zijn auto en de zijkant van de baan.”

Achterblijvers mogen safetycar inhalen
De FIA veranderde ook het beleid tijdens een safetycarfase. Afgelopen jaren werden herstarts regelmatig “verpest” omdat er achterblijvers tussen de strijdende auto’s zaten. Dat wordt in 2012 waar mogelijk verholpen. Als de baanomstandigheden het toelaten mogen de auto’s die op een rondje rijden de safetycar inhalen, zichzelf van de ronde achterstand ontdoen en weer achteraan aansluiten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet