Diversen

Div: Boekbesprekingen René de Boer overige autosportboeken


Boeken_roaring

Rainer W. Schlegelmilch: Formula 1 – the roaring 70s ****

(uitgave: Te Neues, ISBN 978-3-8327-9537-5), 28 x 34,5 cm, gebonden, hardcover met stofomslag, 218 pagina’s

Een jaar of 20 geleden vormden grote, betaalbare autosport-fotoboeken van de Duitse uitgever Könemann een mooie aanvulling op onze collectie. Deels zijn deze boeken, ondanks de grote oplage waarin ze werden gedrukt, gezochte verzamelobjecten geworden, waarvoor flinke prijzen worden betaald. De uitgever, die ook prachtige kunst-, reis- en kookboeken uitgaf, bestaat al een aantal jaren niet meer, maar landgenoot Te Neues heeft een vergelijkbare formule gevonden. Zo verscheen dit jaar van de bekende Duitse Formule 1-fotograaf Rainer Schlegelmilch het enorme boekwerk ‘Formula 1 – the roaring 70s’. Teksten in het Duits, Engels, Frans, Italiaans en Spaans maken verspreiding op grote schaal en daarmee een grote oplage en een betaalbare prijs mogelijk. De foto’s, allemaal in kleur, zijn van hoge kwaliteit en laten niet alleen raceauto’s, maar vooral ook veel sfeer zien: dames in de pits, activiteiten in de paddock, coureurs op ontspannen momenten, teveel om op te noemen. Voor de liefhebbers: er zitten ook heel wat foto’s van Zandvoort in, en achterin is een index te vinden waarop van elke foto is vermeld op welk circuit deze is gemaakt en wie erop te zien is of zijn. Helaas raakte er bij ons recentie-exemplaar na korte tijd een katern van vier bladzijden los, wat de vrees doet opkomen dat de binding niet helemaal perfect is voor het dikke boek en het zware papier, maar inhoudelijk doet dat aan de kwaliteit uiteraard niets af.

Boeken_F1_Champions

Hartmut Lehbrink/Rainer W. Schlegelmilch: Formula 1 World Champions ****
(uitgave: Te Neues, ISBN 978-3-8327-9612-9), 28 x 34,5 cm, gebonden, hardcover met stofomslag, 256 pagina’s

Van dezelfde uitgever en dezelfde fotograaf als het hierboven besproken boek, maar iets exclusiever qua uitvoering, en ook ‘slechts’ in twee tale (Engels en Duits), dus daarom iets minder grootschalig uitgegeven en ook duurder. Aan bod komen, zoals de titel al aangeeft, alle 32 coureurs die sinds de invoering van het wereldkampioenschap tot en met het net voorbije jaar 2011 een WK-titel in de Formule 1 behaald hebben. Van elke rijder zijn er fraaie portet- en actiefoto’s, aangevuld met een geschreven portret van de betreffende rijder. Bij elke foto is vermeld tijdens welke race en op welk circuit deze is gemaakt en er zitten echte juweeltjes bij, sommige foto’s uiteraard met het van Schlegelmilch bekende ‘zoom-effect’. Druk en kleurweergave zijn prachtig, een schitterend boek voor op de koffietafel!

Boeken_Walz

Jörg Walz: Geschichte des Motorsports ***

(uitgave: Delius Klasing, ISBN 978-3-7688-3275-5), 22 x 28,5 cm, gebonden, hardcover met stofomslag, 224 pagina’s

De titel van dit boek is nogal pretentieus, want de volledige geschiedenis van de autosport kun je natuurlijk niet in iets meer dan 200 pagina’s documenteren. Dat doet auteur Jörg Walz dan ook niet: het boek begint in 1894 en loopt tot 2011, met voor ieder jaar een hoofdstuk (tot 1900 een halve pagina, dan een of twee pagina’s per jaar) waarin één auto centraal staat die op de een of andere manier een belangrijke rol in de autosport heeft gespeeld. Van Panhard et Levassor via de eerste Indy-winnaar Marmon Wasp, diverse Mercedes-raceauto’s, de Opel RAK, de Bentley Speed Six, Auto Union Typ C, Jaguar D-Type en BMC Mini Cooper tot aan Alfa Romeo Giulia Sprint, Ford GT40, Porsche 917 en 956, BMW M3, Mitsubishi Lancer Evo, Citroën Xsara WRC tot aan de Volkswagen Race Touareg als meest recente voorbeeld uit 2011. Natuurlijk lang niet volledig, en volstrekt arbitrair (GP2 staat er bijvoorbeeld wel in, maar Formule 3 nergens) maar wel een aardige insteek. Daarna volgen een hoofdstuk over reglementen en een deel met overzichten van kampioenen in diverse klassen, al is daar de eindredactie ronduit slordig geweest: Chevrolet Cruise moet natuurlijk Chevrolet Cruze zijn, Herbert Müller heet opeens Hermann Müller, een paar keer staat er nog ‘XXX’ in een lijst en in de tabel met NASCAR-kampioenen is de kolom met teamnamen maar half ingevuld en staan er opeens de typenamen van de auto’s in. Een slechte beurt.

Boeken_Prinzenpark

Eckhard Schimpf: Prinzenpark ****
(uitgave: Delius Klasing, ISBN 978-3-7688-3365-34), 21,5 x 25 cm, gebonden, hardcover, 146 pagina’s

Slechts weinig mensen weten dat de eerste grote Duitse auto- en motorrace na de Tweede Wereldoorlog niet op de Nürburgring, maar op een stratencircuit in de stad Braunschweig gehouden werd, in 1946. De wedstrijden moesten de bevolking helpen, de ellende van de achterliggende jaren te vergeten en werden daarom door de geallieerde autoriteiten, met name de Britten en Amerikanen, ondersteund. Auteur Eckhard Schimpf, die in de afgelopen jaren al tal van interessante boeken het licht deed zien, onder andere over de rol die de Nazi’s speelden in de financiering van de Duitse autosport in de jaren dertig, gaat gedetailleerd in op de meer dan 50 stratencircuits die na de Tweede Wereldoorlog in West-Duitsland ontstonden, waarbij de nadruk ligt op de circuits in Braunschweig en Hannover. De races trokken soms wel 300.000 bezoekers, die blij waren met wat vermaak in een moeilijke tijd. Motorraces waren sterk in de meerderheid, omdat er natuurlijk veel meer motorfietsen dan raceauto’s beschikbaar waren, maar later werd er ook met auto’s gereden. Auteur Schimpf sprak met vele betrokkenen en verzamelde fraai beeldmateriaal ter illustratie van dit keurig verzorgde boek, dat een interessant tijdsdocument over een weinig belicht aspect van de autosport vormt.

Boeken_Gruppe4

John Davenport/Reinhard Klein: Gruppe 4 – Das Jahrzehnt der Heckschleudern ****
(uitgave: McKlein Publishing, ISBN 978-3-927458-53-6), 25 x 30,5 cm, gebonden, hardcover, 256 pagina’s

Van dit duo zagen we al eerder vergelijkbare boeken over de Audi quattro en de Groep B-tijd in de rallysport, alsmede het peperdure, maar wel heel fraaie en bijzondere werk in twee delen over Groep B, ‘The Owners’ Edition’. Dit boek behandelt de periode van Groep 4, die duurde van 1973 tot en met 1982. Het was de beginperiode van het WK Rally, aanvankelijk alleen voor merken, later ook voor rijders. Bekende coureurs uit deze periode zijn Sandro Munari, Björn Waldegård, Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Walter Röhrl en Michèle Mouton in haar vroege periode. Die komen ook allemaal aan bod in aparte hoofdstukken, gevolgd door een overzicht per seizoen. Dan worden de auto’s behandeld: van Alpine A110 via Datsun, Fiat 131, Lancia Stratos, Opel, Peugeot, Porsche, Saab en Toyota tot aan de Triumph TR7. Het voorlaatste gedeelte is ingeruimd voor aparte hoofdstukken over uiteenlopende onderwerpen, een gedeelte met uitslagen rondt het boek af. Over de Groep B is al heel wat geschreven, maar als documentatie over de periode van Groep 4 hadden we tot nu toe voornamelijk de verhalende boeken van Herbert Völker en vanaf de late jaren zeventig de jaarboeken van Martin Holmes. Dit nieuwe boek van auteur John Davenport, die over een enorme kennis op dit gebied beschikt, en fotograaf Reinhard Klein combineert verhalen over de wedstrijden, de auto’s en de rijders en vormt in die zin een uitstekend document. De uitvoering is zoals bekend van deze uitgever, goed als altijd. De fotokeuze is afwisselend en er de tekst leest lekker. Het boek is zowel in het Duits als in het Engels verkrijgbaar en is voor rallyliefhebbers een aanrader.












Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet