WTCC

WTCC: Lada overweegt terugkeer vanaf 2013, kansen voor Jaap van Lagen?

111231_wtcc_lada1
De Lada Granta in Cup-uitvoering werd in de zomer van dit jaar bestuurd door Vitali Petrov

Lada overweegt een terugkeer in het FIA WK Toerwagens. Net voor het eind van het jaar maakte Autovaz, het moederconcern van het Russische merk, bekend dat er volgend jaar als test gaat worden deelgenomen aan twee WTCC-evenementen, en wel op de Hungaroring (6 mei) en op het circuit van Estoril (3 juni). Als deze test goed uitpakt, zou er in 2013 een volledig seizoen kunnen worden gereden. Als wedstrijdauto kiest Lada voor de Lada Granta Sport, die momenteel al in een Cup-versie voor een merkencup in Rusland bestaat. Deze Cup-versie is ontwikkeld en gebouwd door TMS, het bedrijf van Viktor Sjapovalov, die ook achter het eerdere Lada-WTCC-project in 2008 en 2009 zat. Momenteel werkt TMS aan een uitvoering van de Granta volgens de Super 2000-reglementen in het WTCC.

Tekst: René de Boer
Foto's: Lada Sport


Toen Lada in 2008 en 2009 in het WTCC actief was, eerst met de 110 en later met de Priora, was Jaap van Lagen een van de rijders. Of hij bij een eventuele terugkeer van Lada in het WTCC ook achter het stuur zit, kan hij nog niet zeggen. “Niemand heeft me nog iets gevraagd. Ik heb nog wel regelmatig contact met Viktor Sjapovalov en als hij in een nieuw project iets te zeggen krijgt, dan weet ik zeker, dat hij zijn best zal doen om mij als rijder daarin te krijgen”, zegt Van Lagen. “Het trof hem destijds ook heel hard dat Lada het WTCC-project niet voortzette en dat hij dat tegen mij moest zeggen.”

111231_wtcc_lada2
Vitali Petrov in de Lada

"Meer kans met 1,6-litermotoren"
Sinds dit jaar wordt er in het WTCC gereden met 1,6-liter turbomotoren. Dat biedt voor Lada meer mogelijkheden dan de vorige generatie WTCC-motoren met een cilinderinhoud van twee liter, zo weet Jaap van Lagen: “Destijds zei men bij Lada al dat de 1,6-litermotoren de voorkeur hadden, omdat Lada daarmee veel meer mogelijkheden op basis van de serieproductie heeft. Maar de rijdersbezetting hangt natuurlijk ook van de fabriek af. Als ze een team met Russische rijders willen hebben, dan vis ik achter het net. Ik wacht wel af wat er gebeurt.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet