Racing Shows: Autosport op Auto Guangzhou 2011
Een gedeelte van het enorme tentoonstellingscomplex in Guangzhou
Vanwege de Grand Prix van Macau waren we toch in de buurt (nou ja, min of meer: vanuit Hong Kong drie kwartier vliegen), dus brachten we eergisteren ook nog maar even een bezoek aan de persdag van de Autosalon van Guangzhou, in grootte de derde autobeurs van China na de evenementen van Peking en Sjanghai. En zoals we dat op alle Europese autobeurzen ook altijd doen, gingen we op zoek naar autosport. We vonden auto's die bij ons volslagen onbekend zijn, en dat maakte het bezoek zeer interessant. Mocht u er nog naartoe willen: de beurs, die voor de negende keer plaatsvindt, duurt nog tot en met aanstaande maandag.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
in het Chinees toerwagenkampioenschap (CTCC) wordt ook (min of meer) volgens het S2000-reglement gereden, dat vooral bekend is van het WTCC. Het merk GAC Motor heeft een eigen fabrieksteam, dat naast drie mannelijke coureurs ook een vrouw omvat. GAC timmert behoorlijk aan de weg met de race-activiteiten, want overal rondom het beursterrein kwamen we vlaggen en spandoeken met de afbeeldingen van de ons helaas volstrekt onbekende rijders (m/v) tegen. Op de stand stond de wedstrijdauto prominent opgesteld.
Een wedstrijdauto uit het CTCC 2010, en meer specifiek de wat kleinere Super Production-klasse, een Hyundai i30.
Het merk 'Great Wall' (ja, klinkt een beetje als de naam van een Chinees restaurant) wil volgend jaar met deze auto deelnemen aan de Dakar-rally.
Bij het merk Haima stond de CTCC-wedstrijdauto eerst op een groot ronddraaiend podium, maar dat was niet de bedoeling. Met vereende krachten werd dus geprobeerd de auto van het podium af te krijgen, wat gezien de geringe bodemvrijheid nog niet zo makkelijk was.
Maar een uur later stond de auto dan toch waar hij wezen moest, compleet met vitrine met bekers, helm en overall.