WTCC

WTCC: Tom Coronel sluit WTCC-seizoen in stijl af met podium in Macau

tom-podium

De afsluiting van het FIA WTCC-kampioenschap (WK Toerwagens) vond ook dit jaar plaats op het smalle stratencircuit van Macau. Voor Tom Coronel, rijdend met de BMW 320 TC van ROAL Motorsport, leverden de hectisch verlopen trainingen een keurige vijfde en vierde startpositie op. De eerste race op het listige circuit eindigde voor de 39-jarige coureur uit Eemnes met een vierde plaats. Een slimme zigzag manoeuvre bij de staande start bracht hem aan de leiding van Race 2. Vervolgens naderde titelkandidaat Rob Huff hem snel en passeerde de Nederlandse BMW-coureur. Coronel behield tot het einde zijn tweede plaats in de race en stelde daarmee zijn vierde plaats in het FIA WTCC 2011 veilig. Daarmee was hij tevens de snelste BMW-rijder en ‘Best of the rest’ in het WK voor Toerwagens.

Tekst en foto's: PR

Een titelstrijd die werd beheerst door het machtige Chevrolet fabrieksteam, dat de eerste drie plaatsen voor zich opeiste. Van de rijders binnen dit team behaalde Yvan Muller de meeste punten en is daarmee de kampioen voor 2011.

Vrije trainingen
Tom Coronel: “De vrije training verliep rommelig. Met rijders die de baan nog niet kenden, en anderen die op zoek waren naar de juiste set-up of de juiste bandenkeuze. Zelf heb ik die eerste ronden gebruikt om het circuit weer even te verkennen. Eigenlijk was er weinig anders dan de vorige keren dat ik hier reed. Tijdens de eerste training was er sprake van een halfnatte baan. Goed oppassen dus dat je niets raakt. Dat laatste lukte niet helemaal, want aan het eind van een goede sessie schoof ik in de laatste bocht onderstuurd de vangrails in. De schade leek erger dan het was. Het meeste was optisch en de monteurs konden dat toch vrij snel weer in orde maken. In de tweede sessie lag ik rond een zesde-zevende plaats, dus op zich ook prima. Maar ook nu parkeerden meerdere coureurs hun auto in de vangrail.

Kwalificaties
Voor de eerste kwalificatie was de auto weer in orde en na een paar goede ronden ben ik in de pits blijven staan. Via de boordradio hoorde ik wat de anderen deden en uiteindelijk stond ik keurig vierde voor de tweede race. In de tweede kwalificatie ging er weer het nodige mis op de baan. Daar tussendoor lukte het toch om een vijfde tijd te pakken. Op zich ging het best lekker, ik had een goede swing en kon netjes mijn ronden maken. Overigens kreeg ik nog wel een boete van 2.000 euro, omdat ik na mijn schade een stukje achteruit ben gereden om zo mijn auto sneller en veiliger naar de pits te krijgen. Maar, achteruitrijden wordt op dit circuit zeer zwaar bestraft.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet