Formule 3

F3: Hoofdprijs in Macau voor Daniel Juncadella, prachtig debuut voor Hannes van Asseldonk

111121_f3_macau_juncadella_podium
Dani Juncadella behaalde in Macau het tot nu toe grootste succes van zijn loopbaan

Dani Juncadella was bij de RTL GP Masters of Formula 3 op Zandvoort zeer teleurgesteld, nadat hij al bij de start door zijn teamgenoot Roberto Merhi in de pitmuur geduwd werd en daarmee al zijn kansen op de overwinning in rook zag opgaan. Nu heeft de Spanjaard, rijdend voor het Italiaanse Prema Powerteam, alsnog een prachtige prijs op zak: op het 6,12 kilometer lange Guia-circuit won hij de 58e editie van de Grand Prix van Macau. In de 15 ronden lange race waren er niet minder dan drie safety-car-fases. Achter Juncadella eindigde Brits F3-kampioen Felipe Nasr als tweede, pole-sitter Marco Wittmann kwam als derde over de eindstreep. Hannes van Asseldonk leverde een prachtige prestatie door bij zijn debuut in Macau als vijfde te eindigen. Voor Van Amersfoort Racing liep de terugkeer naar de voormalige Portugese enclave minder positief: Richie Stanaway raakte betrokken bij een startcrash en moest met een flink beschadigde bolide al na luttele meters de strijd staken.


Tekst: René de Boer
Foto's: PR


111121_f3_macau_start
Chaos bij de start. Merhi (11) staat stil, naast hem zit Vanthoor al in de schade

Wittmann pakt bij de start de leiding. Merhi blijft staan, Vanthoor probeert hem te ontwijken, maar gaat daarbij in de rondte en raakt zijn eigen teamgenoot Abt. Van Amersfoort-rijder Richie Stanaway raakt de achterkant van Merhi’s auto en rijdt de achtervleugel van de Spanjaards auto eraf. Huertas gaat in Lisboa in de rondte, Sato kan geen kant op en moet wachten tot de rest van het veld voorbij is. Vanwege de chaos komt de safety-car direct on actie. Wittmann leidt in de eerste ronde voor Bottas, Nasr, Juncadella, Yamauchi, Sekiguchi, Van Asseldonk, Buller, Foresti en Lloyd. Sainz jr. is 13e.

111121_f3_macau_startcrash
De auto van Vanthoor staat midden op de baan, geheel rechts de gestrande auto van Van Amersfoort-coureur Richie Stanaway


In ronde vier volgt de herstart. Bottas, Wittmann en Nasr rijden met z’n drieën naast elkaar op Lisboa af, maar Wittmann blijft het langst op het gas en houdt zijn eerste plek vast. Bij het ingaan van ronde vijf opent Nasr de aanval op Bottas en pakt de tweede plaats. Even ater haalt Juncadella Nasr in bij het aanremmen van Lisboa. Bottas gaat daar te wijd en rijdt zijn rechter achterwiel kapot. De volgorde na ronde vijf: Wittmann voor Juncadella, Nasr, Yamaguchi, Sekiguchi, Van Asseldonk, Buller en Foresti. In ronde zes haalt Van Asseldonk bij het uitaccelereren van Lisboa Yamauchi in en is daarmee al vijfde.

In de zevende ronde rijdt Felix Rosenqvist bij Paiol in de muur, waarmee de ophanging van zijn auto kapot is. De Mücke-auto staat op de baan en dat noopt de wedstrijdleiding om voor de tweede keer de safety-car in actie te laten komen. Bij het begin van de tiende ronde wordt de race weer vrijgegeven. Wittmann behoudt zijn voorsprong. Bij het uitkomen van Mandarin rijden Wittmann, Juncadella en Bottas naast elkaar. Juncadella neemt de leiding voor Lisboa, gevolgd door Sekiguchi, de mee naar voren gereden is. Nasr is derde, Van Asseldonk vierde, Wittmann moet aan de buitenkant blijven en valt terug naar de vijfde plaats.

111121_f3_macau_lisboa
De kopgroep op weg naar Lisboa, met hier nog Wittmann aan de leiding voor Nasr

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet