V8 Supercars

V8 Supercars: Kelly Racing schittert in de regen op Sandown

Het Kelly Racing familie-team schitterde in een volledig verregende eerste wedstrijd op Sandown. De weersomstandigheden waren zo abominabel slecht dat de safety-car maar liefst viermaal moest interveniëren! Vooral titelfavoriet Jamie Whincup leverde in de eerste wedstrijd behoorlijk in op zijn teamgenoot Craig Lowndes.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s BAM Media/SBR


2011_kelly_sandown
Rick Kelly legde met een pole van 1.19.8997 de basis voor zijn tweede overwinning dit
seizoen.

Kelly Racing schittert in de regen op Sandown
Op Sandown behaalde het team van Kelly Racing zijn tweede dubbelpodium dit seizoen. Hoewel de wedstrijd maar liefst viermaal geneutraliseerd moest worden behield de Jack Daniels Commodore VE2 van Rick Kelly vanaf pole onbedreigd de kop. Broer en teameigenaar Todd Kelly kampte in de kwalificatie met een kapotte schokbreker en kwalificeerde zich slechts als 14e. Een prachtige inhaalrace en een fraaie eindsprint met de Ford Falcon van Will Davison in het zicht van de finish leverde uiteindelijk een derde plek op. Voor de “Kelly Brothers” was het na Hamilton in Nieuw Zeeland de tweede maal dit seizoen dat zij beiden op het podium stonden.

Voorlopig nog geen titel voor Whincup
Triple Eight titelaspirant Jamie Whincup kwalificeerde zich als tweede, maar viel door de barre weersomstandigheden naar de 13e plek terug. Op het natte voelde Whincup zich gewoon niet prettig, in tegenstelling tot zijn teamgenoot en naaste concurrent. Die reed van een 27e startplek naar een zesde plaats. Het verschil tussen beide titelkandidaten bedraagt na de eerste wedstrijd op Sandown slechts 158 punten. Zowel James Courtney en Fabian Coulthard deden het voor TWR Holden uitstekend. Zij eindigden als tweede en negende.

sbr_sandown_1
Met een vijfde plek veroverde Shane van Gisbergen de derde plaats in de
kampioensschapsstand terug.

Van Gisbergen redt SBR-eer
De FPR-en SBR- Ford Falcons van Will Davison en Shane van Gisbergen eindigden respectievelijk als vierde en vijfde. FPR-coureur Will Davison: “De condities waren veel verraderlijker en slechter dan wij veronderstelden. Mijn eerste setje banden was voor deze omstandigheden gewoon niet goed genoeg. Maar toen ik onder neutralisatie naar binnenkwam was de bandenspanning beter. Het was gewoon een kwestie van overleven. Op het rechte stuk had ik in de zesde versnelling gewoon wielspin en het zicht was minder dan nul! Het was wel teleurstellend om de derde plek in het zicht van de finish te verliezen maar Todd was gewoon veel sterker!”


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet