Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Supercar Challenge

DSC: Supercar Challenge niet meer exclusief Dutch in 2012

111011_kalender2

In de afgelopen jaren heeft de DSC naast veel Nederlandse deelnemers ook teams en rijders getrokken die afkomstig waren uit bijvoorbeeld België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Slowakije. Veelal amateurs die zich thuis voelden in de eenvoudige opzet en het open karakter van de populaire raceklasse. Hierdoor was en is het voor velen mogelijk te rijden in een wagen van het merk en type van hun keuze en daarop ook tal van doorontwikkelingen toe te passen. Dit heeft geresulteerd in zeer gevarieerde startvelden verdeeld over een aantal divisies vanaf Cup Clio’s tot aan de snelste GT’s.

Tekst en foto's: DSC

Na overleg met de drie autosportbonden in de Benelux, de KNAF, RACB en ACL is er voor 2012 besloten onder het Benelux zonereglement de wedstrijden te verrijden. Binnen dit reglement blijven de kernwaarden van de DSC in stand en kunnen wedstrijden in Nederland en België georganiseerd worden met daarnaast een jaarlijkse uitstap in een van de ons omringende landen.
Gevolg hiervan is dat na 11 jaar de SUPERCAR CHALLENGE niet meer exclusief DUTCH is en dat de naam komende winter aangepast zal worden.

De raceklasse voor amateurs en semi-profs
Voor 2012 is een schitterende kampioenschap kalender samengesteld met minimaal 4 raceweekends in Nederland, 4 in België en een weekend op de Duitse Nurburgring. Het raceformat blijft ongewijzigd, naast de vrije trainingen en kwalificaties ieder weekend twee race van maximaal 60 minuten met verplichte pitstop voor een eventuele rijderswissel.

Het reglement van de divisies blijft gebaseerd op de verhouding tussen het wagengewicht en het live gemeten motorvermogen. Voor eventueel deelnemende semiprofs die een gentleman rijder ondersteunen is er een handicap op basis van “pro-seconden” en vanzelfsprekend blijft het systeem van resultaatseconden na het behalen van podiumplaatsen. Het systeem werkt uitstekend en zorgt voor een gezonde competitie waarin niet alleen de topteams het podium kunnen halen.

Absoluut uitgangspunt van de organisatie achter de DSC blijft het plezier van het racen, de teams en rijders moeten na een weekend vol sportieve strijd ongeacht het resultaat tevreden huiswaarts kunnen keren.

Het spreekt voor zich dat de centrale hospitality van de DSC, dé ontmoetingplek voor rijders, teamleden en gasten gehandhaafd blijft. Een goed onderling contact zorgt voor respect voor elkaar tijdens het racen, zeker bij een zo divers startveld als de DSC waarin iedereen met elkaar, letterlijk en figuurlijk, goed door de bocht kan.

Door de keuze onder het Benelux zonereglement te gaan rijden is het de verwachting dat binnen de Supercar Challenge meer Belgische teams en rijders actief zullen worden zeker nu bijvoorbeeld de recente GT3’s in België uit de nationale kampioenschappen geweerd zullen worden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet