IndyCar

Indycar/F1: Einde Open cockpits nabij?

Na het fatale ongeval van Dan Wheldon in Las Vegas is de discussie over de open cockpits weer fel opgelaaid. Het Italiaanse vakblad Autosprint besteedt er deze week ruimschoots aandacht aan.

Tekst Willem J. Staat
Foto Autosprint

ganassi_protoype

Einde Open cockpits nabij?
Het fatale ongeval van Dan Wheldon in Las Vegas heeft de discussie over open cockpits in de eenzitter-racerij fel doen oplaaien. Misschien moet er in de toekomst uit veiligheidsoogpunt wel afscheid genomen gaan worden van de “open eenzitters”. Puriteinen zullen het er vermoedelijk niet mee eens zijn. Na de dood van Dale Earnhardt Sr. op Daytona in 2001 werd het HANS-systeem in NASCAR verplicht. Zelfs een man als Tony Stewart was er geen voorstander van en moest door de NASCAR-organisatie meermaals berispt worden. Nu is het HANS-Systeem in vrijwel elke autosportklasse gemeengoed geworden!

Ook bij de FIA wordt er aan de toekomst gewerkt. Afgelopen zomer voerde men verschillende proeven uit. Op het videofilmpje zien wij twee proeven. Beiden vinden met een afgebroken wiel plaats. Bij de eerste proef wordt het wiel(20kg) gelanceerd met een snelheid van 220 km/u. Bij de eerste proef wordt het windscherm dat van polycarbonaat is vervaardigd vernietigd.



Bij de tweede proef maakt men gebruik van een F16 Falcon gevechtsvliegtuigkoepel die is vervaardigd van een flexibel polycarbonaat dat tegen een hoge impact bestand is. Indycar houdt het voorlopig bij open auto’s, maar naar aanleiding van dit filmpje zullen we misschien wel afscheid moeten gaan nemen van de open cockpits in top eenzitterklasses. Misschien zijn de open cockpits in de 21e eeuw wel achterhaald? Safety First!

Overigens was de F2 Protos uit de zestiger jaren, waarmee o.a. Rob Slotemaker en Pedro Rodriguez reden al van een glazen koepeltje voorzien, maar dit was meer ter bevordering van de aërodynamica. Ook Jack Brabham reed er ooit mee tijdens de trainingen op Monza in 1967.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet