Diversen Nationaal

DNRT: Wolf Nathan en Jaap van Lagen winnen Zandvoort 500. Zware koprol Len van Leeuwen


DBO_7603

De poleposition voor de wedstrijd werd veroverd door Wim Beelen, Jelle Beelen, Bas Schothorst en Steijn Schothorst. Het kwartet verscheen aan de start met een fraaie Coronel Racing Radical SR3 RS Sportcars en noteerde op een opdrogende baan een tijd van 1:51,946. De tweede startpositie viel ten prooi aan het V8 Star-duo Wolf Nathan en Jaap van Lagen. De winnaar van vorig jaar, David Hart, trainde samen met teamgenoot Hoevert Vos naar de derde startpositie.

DBO_7639

De beginfase van de wedstrijd werd gekenmerkt door een felle strijd aan de kop van het veld. De Radical Sportscar van Wim Beelen moest daarbij enkele plaatsen toegeven, terwijl de twee V8 Star bolides snel naar de leiding sprintten, gevolgd door de Sotrax Albert Motorsport Porsche van Kees Bouhuys, Jürgen Albert, Michael Bleekemolen en Sebastiaan Bleekemolen. Ook de Kenneth Smit DNRT V8 bolide van Sven van Hulst, Jan Joris Verheul en Huub Vermeulen meldde zich aan de voorzijde van het veld, evenals Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk met de rappe Chevrolet Corvette GT4.

Na zes ronden besloot de wedstrijdleiding de race te neutraliseren, nadat Len van Leeuwen met zijn Clio hard van de baan raakte in de Mastersbocht. Hoewel Van Leeuwen ongedeerd zijn auto kon verlaten, besloot de wedstrijdleiding tot een code 60-situatie, om de officials veilig de gecrashte auto te laten bergen. Nadat de baan werd vrij gegeven, duurde het niet lang voordat een tweede neutralisatie volgde, ditmaal vanwege een incident in het Scheivlak. Ook hier bleef het beperkt tot materiële schade aan de auto’s.

Toen eenmaal de groene vlaggen werden gezwaaid voor de hervatting van de race, ging de strijd om de dagzege en winst in divisie I onverminderd door. Toch vielen een aantal serieuze podiumkandidaten af. Zo moest de Coronel Racing Radical opgeven met een defecte versnellingbak en kwam na 38 ronden ook een einde aan het avontuur van de Kenneth Smith DNRT V8. Ook de Saker Sportscar van Jaap en Oscar Wilkens kwam niet aan de finish, evenals Peter Furth en Peter Fontijn.

DBO_7580

Voor Van Lagen en Nathan verliep de wedstrijd aanzienlijk beter. Zij zagen na 116 ronden als eerste het zwart-wit. De vreugde voor het Mad & Daring team werd nog groter nadat David Hart en Hoevert Vos als tweede over de streep kwamen. Het podium werd gecompleteerd door Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk, die ondanks een tijdstraf toch de als vierde geklasseerde Sotrax Porsche voor wisten te blijven.

In divisie II werd de zege gepakt door Richard van den Bos, Marco Poland en Richard de Goede. De JR Motorsport equipe kreeg, ondanks een fraaie poleposition, de zege niet cadeau, want Fred Cavanagh en Joost Ursum, eveneens actief voor JR Motorsport, wisten lange tijd bij hun teamgenoten in de buurt te blijven. Martin van den Berge en Werner Budding werden als derde in de klasse afgevlagd.

Stephan Polderman en Rene Steenmetz maakten voor aanvang van de wedstrijd de grootste kans op de zege in Divisie III, nadat zij zich als snelste equipe in de klasse wisten de kwalificeren. Het duo moest echter al na zeventien ronden opgeven. De wedstrijd van Dennis de Borst en Martin de Kleijn kende een beter verloop. Gestart vanaf een zevende positie in de klasse, kwam het duo na een uitstekende race als eerste over de finishlijn. Tweede in de klasse werden Melvin de Groot en Anthony Mak van Waay, gevolgd door Paul en Eva Harkema.

Het dieselklassement werd gewonnen door de vader en zoon-combinatie van Luc en Max Braams. Met hun BMW 123d bleven zij hiermee Frank Wilschut en Richard Verburg voor. Lev Fridman en Wesley Caransa finishten met hun BMW 120d als derde.

Persbericht---WEK-Zandvoort500-2011-re-schotanus3

Uitslag
1. Van Lagen / Nathan, V8 Star, 116 ronden in 4:00,40,980 (124,54 km/uur); 2. Hart / Vos, V8 Star, op 2 ronden. 3. J. Bleekemolen / Van der Kolk, Chevrolet Corvette C6 GT4, op 2 ronden.

DBO_8066

Klassewinnaars
Divisie 1: Van Lagen / Nathan; Divisie 2: Van den Bos / Poland / de Goede, BMW E36 M3, 109 ronden; Divisie 3: De Borst / De Kleijn, Renault Clio, 107 ronden; Divisie 4: L. Braams / M. Braams, BMW 123d, 103 ronden.

 



DBO_8077

DBO_8081
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet