NASCAR

NASCAR: Wederom test elektronisch brandstofinjectiesysteem

De teams van Stewart Haas Racing, Roush Fenway Racing, Michael Waltrip Racing, Hendrick Motorsports, JGR en Earnhardt Ganassi Racing verrichtten afgelopen maandag op Martinsville uitgebreid testwerk met het door McLaren ontwikkelde elektronische brandstofinjectiesysteem.(EFI)

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2011_martinsville_test_tony_stewart
Tony Stewart in actie met het EFI Testchassis van Stewart Haas Racing.

Voorbereidingen introductie elektronische brandstofinjectie in volle gang
Voor de derde achtereenvolgende maal werd het EFI(Electronische Brandstof Injectie) systeem afgelopen maandag getest. Eerder werden er tests verricht op Charlotte en Talladega. In 2012 schakelt men bij NASCAR van de ouderwetse carburateurs over op dit systeem. De eerste tests met dit systeem begonnen al in juli in Kentucky. NASCAR Sprint Series directeur John Darby: “De teams hebben nu diverse circuits en weersomstandigheden voor het seizoen 2012 kunnen toetsen. In Kentucky was het extreem warm terwijl het hier in Martinsville niet warmer dan 15 graden werd”. De reacties op het nieuwe EFI systeem waren uiterst positief. John Darby van NASCAR: “Als er volgas gereden wordt voelt de auto volgens de rijders zelfs nog beter aan. Als er halfgas gereden wordt, dan voelen de auto’s iets “zachter” aan. Verder maakt het weinig verschil.”

Tony Stewart: “Deze test is vooral belangrijk voor onze motorentechnici en onze organisatie in zijn geheel. Het stelt hen in de gelegenheid om de brandstofmapping te lezen zodat ze de “ins-en outs” van het EFI systeem leren kennen. Wij zijn ervan overtuigd dat het systeem aan het begin van het seizoen “bullet proof” is. Tony Stewart had natuurlijk al in Indycar de nodige ervaring hiermee opgedaan.

2011data_engineers_martinsville
De NASCAR bolides mogen dan op ouderwetse leest geschoeid zijn, maar kunnen
tegenwoordig niet zonder de moderne computer.

AJ Allmendinger die afgelopen zondag voor het team van Jack Roush Racing als elfde eindigde verklaarde dat het zijn eerste ervaring was met een EFI Stockcar. Allmendinger: “Nadat ik afgelopen zondag hier 500 ronden afgelegd had was het wel “cool” om hier nog eens te rijden. Het was wel bijzonder om alle “handtekeningen” op de muur te zien en alle sporen op het wegdek. Wij hebben een paar kleine afstellingen verricht maar in totaal was het bijzonder productief.”

2011_martinsville_test_allmendinger
Het EFI-Testchassis van Jack Roush Racing.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet