Diversen Nationaal

DNRT: Winter Endurance Kampioenschap van start met Zandvoort 500

persbericht_-_wek-zandvoort500-2011-pre-schotanus2

Na een sensationele Dutch Power Pack-seizoensafsluiting tijdens de Formido Finaleraces, maken veel coureurs en monteurs zich gereed voor het Winter Endurance Kampioenschap 2011-2012. Het kampioenschap start op 5 november traditioneel met de Zandvoort 500.

Tekst: PR
Foto's: Chris Schotanus

Met de Zandvoort 500 start inmiddels het elfde seizoen van het Winter Endurance Kampioenschap. Waar coureurs in de jaren ’90 hun raceoverall nog voor een aantal maanden op mochten bergen, is het Winter Endurance Kampioenschap, met races in november, januari, februari en maart, inmiddels een “must” geworden voor elke coureur die ook in de winter wil racen. Veel bekende namen uit zowel het Dutch Power Pack, als internationale raceseries, grijpen het Winter Endurance Kampioenschap dan ook aan als een ideale voorbereiding op het nieuwe raceseizoen in 2012.

Voor het Winter Endurance Kampioenschap 2011-2012 staan vier wedstrijden geprogrammeerd. Na de Zandvoort 500 volgt de populaire Nieuwjaarsrace, ditmaal op zondag 8 januari 2012. Op 5 februari staat de 4 uur van Zandvoort op het programma, gevolgd door de Final 4 op zondag 4 maart 2012.

persbericht_-_wek-zandvoort500-2011-pre-schotanus3

De deelnemerslijst voor de Zandvoort 500 bestaat ook dit jaar uit vier divisies. In Divisie I, de klasse voor raceauto’s met een cilinderinhoud van meer dan 3000cc, komen indrukwekkende auto’s aan de start zoals de Saker Sportscar, Porsche 997, V8 Star, Nissan 370Z GT en BMW M3 GTR.

In Divisie II, waar de auto’s worden ingedeeld met een cilinderinhoud boven 2000cc, maar onder 3000cc, staan bolides ingeschreven als de Alfa Romeo 155 en de rappe BMW E36 M3. Divisie III is het strijdtoneel voor de bolides met een cilinder inhoud tot 2000cc, waaronder de Renault Clio en Suzuki Swift Sport. Ook strijden in deze divisie de BMW Compact bolides die volgens DNRT reglementen zijn geprepareerd. De laatste klasse, Divisie IV, die beter bekend staat als de Diesel-klasse, herbergt auto’s als de BMW 120d, Volkswagen Golf 5 en diesels uit de DNRT Endurance klasse.

Tijdens de Zandvoort 500 hebben alle racefans gratis toegang tot het duinterrein en de hoofdtribune. Voor het rennerskwartier en het pitsdak bedraagt de prijs van een Paddock Upgrade € 12,00. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, hebben gratis toegang tot de paddock. Parkeren achter hoofdtribune is mogelijk voor € 6,00 per voertuig.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet