WTCC

WTCC: Tom Coronel wint opnieuw WTCC Japan

tom_coronel_-_wtcc_japan_3

De tweede FIA WTCC-overwinning voor Tom Coronel is een feit. Met zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC startte hij in de twintigste race van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens als tweede en sloot een strakke race af met een overwinning. Zijn tweede WK-zege boekte Coronel wederom in Japan. Dit keer werd er gereden op het tot 2,3 kilometer ingekorte circuit van Suzuka. Zoals bekend is Japan het land waar de 39-jarige coureur uit Eemnes vele van zijn eerdere racesuccessen boekte en drie jaar geleden pakte hier ook zijn eerste WTCC-zege.

Tekst en foto's: PR

De overwinning op Suzuka betekende ook een bekroning op het vele werk dat de technici van ROAL Motorsport verrichtten, nadat de BMW in de eerste bocht van de openingsrace zwaar beschadigd raakte. Mede door dit resultaat (op de dag dat Coronel’s zoon Rocco zijn eerste verjaardag viert) heeft Tom zijn vierde plaats in het FIA WTCC 2011 weer verder verstevigd. Hij is daarmee nog steeds ‘Best of the Rest’ achter het machtige Chevrolet fabrieksteam dat de eerste drie plaatsen bezet.

Voor Tom Coronel voelt rijden in Japan als thuiskomen. “Het is echt niet te geloven hoeveel mensen er dit hele weekend op mij afkwamen. Ik heb honderden, misschien wel duizenden handtekeningen gezet. Natuurlijk doet het goed dat mensen je ook na meerdere jaren nog steeds niet vergeten zijn. Ik geniet er ook van en neem er de tijd voor. Maar, we kwamen hier natuurlijk ook om te racen.

De trainingen liepen lekker. Tijdens de vrije training regende het af en toe en ik zat er goed bij. Dat gold ook voor de eerste kwalificatie. In het begin reed ik steeds in de Top 3, maar zoals iedereen weet moet je, voor een goede startpositie in de tweede race, rond de negende plaats kwalificeren. Dat is niet makkelijk, want dit is maar een kort baantje en de onderlinge verschillen zijn maar klein. Dat zag je ook in de uitslag. Geluk pakte het voor mij met een negende plaats goed uit, want daarmee stond ik in de omgekeerde startopstelling voor de tweede race op rij een. Toen zijn we er voor gaan zitten om de beste tijd te pakken. Door slim om te springen met de banden was ik snel, maar niet snel genoeg. Met een tijd op 15/100ste seconde van de polesitter stond ik vijfde en was daarmee ook de snelste BMW.

In mijn eerste race was ik super goed weg, maar kreeg nog voor de eerste bocht een tik van Rob Huff. Mijn BMW brak uit en daarmee kon Tarquini mij niet meer ontwijken. Na 11 seconden zat die race er op! Gelukkig kon ik de pits nog bereiken, waardoor de technici van het (ROAL Motorsport) team direct aan het herstel van de schade konden beginnen. Het zag er ernstig uit, het rechtervoorwiel hing er bij, maar die mannen hebben het gefikst. Ik heb de laatste drie ronden van de eerste race nog meegereden om de auto te checken. Alles deed het prima, dus ik had alle vertrouwen in de tweede race.

tom_coronel_-_wtcc_japan_2

Net vóór de start zag ik de eerste regendruppels op het voorraam. Dat is niet lekker, want je hebt gekozen voor slicks. Het regende niet hard en bij de start kwam ik goed weg. Dat was nog wel even hectisch, want in de eerste bochten voelde ik de auto glijden op de natte baan. Ik reed op kop en keek goed waar Yvan (Muller-red.) dichterbij kwam en waar ik mijn gaatje weer kon slaan. Mijn auto was zo afgesteld dat ik bij het opkomen van het rechte stuk meer snelheid had en daarmee iedere keer een gaatje sloeg. Tot en met de laatste ronde. Toen heb ik echt alle gaten goed dicht gehouden en zo de overwinning gepakt. Top natuurlijk, want we weten dat de Chevy’s niet te pakken zijn in het algemeen klassement. Mijn positie als ‘Best of the Rest’ rijder heb ik hiermee verstevigd en ben ook nog steeds de snelste BMW. Verder is het een mooie opsteker voor ROAL Motorsport. Zij hebben er keihard voor gewerkt!

tom_coronel_-_wtcc_japan_1

Mijn raceschoenen? Oh ja, ik was mijn schoenen vergeten en leende eerst bij Monteiro een setje. Die zaten te krap dus toen maar even bij Alain Menu langs gegaan. Die had nog een set liggen en die blijken het prima te doen. Verder was er het klavertje vier. Net als destijds bij mijn eerste race in de Formule Nippon kreeg ik ook nu van een Japanse fan een klavertje vier. Ik heb dat in de auto gehangen en net als toen heeft het mij geluk gebracht. Althans in de tweede race!” lacht Tom Coronel.



Uitslag Race 1:
1. Alain Menu 25 ronden in 25:50.910; 2. Rob Huff (beiden Chevrolet Cruze 1.6T) op 3,133; 3. Michel Nykjaer (Sunred SR Leon 1.6 T) op 3,786; 4. Yvan Muller (Chevrolet Cruze) op 4,441; 5. Kristian Poulsen (BMW 320 TC) op 4,851 en 6. Colin Turkington (BMW 320 TC) op 8,601. Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 20 ronden.

tom_coronel_-_wtcc_japan_4

Race 2
1.Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) 23 ronden in 21:10,854; 2. Yvan Muller op 0,558; 3. Rob Huff op 0,840; 4. Alain Menu (allen Chevrolet Cruze) op 1,576; 5. Robert Dahlgren (Volvo C30) op 2,057 en 6. Michel Nykjaer (Sunred SR Leon 1.6 T) op 7,397

Stand in het kampioenschap na 20 races:
1.Yvan Muller 363 punten; 2. Rob Huff 350; 3. Alain Menu 290; 4. Tom Coronel 183 en 5. Gabriele Tarquini 159.

Kalender FIA-WTCC 2011:
6 november China
20 november Macau
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet