DTM

DTM: Molina blijkt geen eendagsvlieg - pole op Hockenheim

2011_dtm_polesitter_molina_hockenheim_2
Miguel Molina start na Oschersleben voor de tweede keer van de pole-position

“Who the f*** is Fernando Alonso?”, schreeuwde engineer Markus Michelberger over de boordradio tegen zijn pupil Miguel Molina, nadat de Spanjaard voor de tweede keer dit seizoen de pole-position voor een DTM-race had veroverd. Sommigen deden Molina’s pole op Oschersleben medio september nog af als toevalstreffer, maar met zijn snelste kwalifictietijd voor de seizoensfinale op de Hockenheimring Baden-Württemberg onderstreepte Molina zijn ambities. “Dit is heel mooi, vooral voor de finale”, zei Molina opgelucht, met in het achterhoofd ongetwijfeld ook zijn kansen op een contractverlenging voor volgend jaar. De best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder in de startopstelling voor de race van morgen is Jamie Green, die als tweede vertrekt. De tweede startrij is met voortijdig kampioen Martin Tomczyk en Mike Rockenfeller volledig in Audi-hand. Renger van der Zande kwalificeerde zich als 14e, nadat hij samen met zijn technici de afstelling van de auto niet voor elkaar kreeg zoals hij dat wilde.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


2011_dtm_van_der_zande_q_hockenheim
Renger van der Zande kwam niet verder dan de 14e plaats

Van der Zande: "In ieder geval mooi weer"
Jamie Green was het snelst in de eerste heat, gevolgd door Albuquerque, Scheider, Mortara en Vietoris. Van der Zande was een tijdlang niet in de top 14, maar verbeterde in de slotfase zijn tijd en kwam zo in ieder geval in de tweede heat terecht, in tegenstelling tot Maro Engel, David Coulthard, Susie Wolff (voorheen Stoddart) en Rahel Frey. Na de tweede heat was het afgelopen voor Van der Zande, die buiten de top acht reed. De Nijmegenaar eindigde als 14e en verklaarde laconiek: “Dat was hem niet vandaag. De techniek liet me even in de steek. Het is een wonder dat de monteurs in de vrije training van vanmorgen het haarscheurtje in mijn remsysteem hebben weten te vinden, maar mijn vrije training was vrijwel weg. Ik moest dus koud de kwalificatie in. Hierin kon ik de laatste twee tienden niet vinden, anders had ik voorin gestaan. Maar het is in ieder geval mooi weer!”

2011_martin_tomczyk_portret_hockenheim
Martin Tomczyk kan makkelijk lachen: hij heeft de titel al binnen

In de tweede heat was Molina het snelst, voor Paffett, Geen, Scheider, Tomczyk, Rockenfeller, Jarvis en Spengler. Opmerkelijk: net als Van der Zande kwam ook Mattias Ekström niet in de derde heat terecht. De Zweed, die in de laatste vier races drie keer won en eenmaal tweede werd, is in een strijd met Spengler om de tweede plaats in de eindstand van het rijderskampioenschap verwikkeld. Spengler heeft een voorsprong van twee punten en ook een betere uitgangspositie in de startopstelling: Ekström vertrekt als tiende, Spengler staat zesde. In de derde heat was Molina opnieuw het snelst, terwijl Tomczyk in de laatste minuut nog opklom naar de tweede plaats, gevolgd door Rockenfeller en Green. Die vier rijders mochten het in Q4 nog een keer proberen. Scheider, Spengler, Paffett en Jarvis eindigden op de plaatsen vijf tot en met acht. In de vierde heat reed Molina ondanks eenmaal blokkeren de snelste tijd, gevolgd door Green, Tomczyk en Rockenfeller.

2011_dtm_pole_molina_hockenheim_1
Molina voor de tweede keer op pole

Uitslag:
1. Miguel Molina (Spa), Audi A4 DTM, 1:32,717
2. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1:32,920
3. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, 1:33,039
4. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, 1:33,510
5. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM
6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse
7. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse
8. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM
14. Renger van der Zande (Ned), AMG Mercedes C-Klasse

2011_rouwband_green
De Mercedes-Benz-rijders (hier Jamie Green) dragen een rouwband ter nagedachtenis aan de verongelukte Indycar-rijder Dan Wheldon
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet